Suzukin laimea Bach

Johann Sebastian Bach: Konserttoja cembalolle ja jousille Vol. 1, BWV:t 1052, 1056, 1059R, 1053. Masato Suzuki, cembalo, Bach Collegium Japan. BIS-2402.

Masato Suzuki on perinyt isältään Masaakilta klaveristintaitonsa ja Japanin Bach-kollegion, jotka BIS yhdistää uudella Bachin cembalokonserttojen kokonaislevytyksellään. Couchet-cembaloa soittavan Suzukin ja Bach-kollegion kamarimusiikillinen ote on perusteltu ja tasapainoinen. Lopputulos on ulkoisesti moitteeton, mutta muistuttaa nykyisin liian usein kohdattavia esityksiä, joiden pääpaino on siinä, mitä ei tehdä – ei virheitä, ei mitään liikaa, ja riskejä ei oteta lainkaan. Koska Bach muokkasi cembalokonserttonsa varhaisemmista teoksista, tuntuu oikeutetulta rekonstruoida niiden jatkoksi uusi teos, kantaattiin nro 35 pohjautuva d-molli-konsertto BWV 1059R. Sen vaikuttavin osuus on Masamitsu San’nomyan oboesoolo hitaassa osassa. Tutummassa d-molli-konsertossa BWV 1052 ja f-molli-konsertossa BWV 1056 draama ja rytminkäsittely toteutuvat puolitehoisesti. E-duuri-konsertossakin laiskat tempot saavat soiton kuulostamaan varovaiselta, miltei taustamusiikilta. Aapo Häkkinen ja HBO tarjoavat näihin teoksiin eloisamman vaihtoehdon (Aeolus).

Antti Häyrynen