maanantai toukokuu 23. 2022

Nuoren Beethovenin into tarttuu

Ludwig van Beethoven: pianosonaatit Wo O47 nro 1, 2 ja 3, pianosonaatti C Wo O51, Dressler-variaatiot, Variaatiot sveitsiläisestä teemasta, Pianokonsertto nro 0, Rondo pianolle ja orkesterille B. See Siang Wong, piano, London Philharmonic Orchestra, joht. Sir Roger Norrington. RCA 19439883152

See Siang Wong keskittyy Beethoven-trilogiansa toisessa osassa säveltäjän lapsuuden- ja nuoruudenteoksiin ja jaa niistä paljon irti vitaalilla otteellaan, rikasilmeisellä kosketuksellaan ja eläytymisellään tulevan neron nuoruuden intoon. Näissä teoksissa on totisesti ammennettavaa muillekin kuin pianonsoiton opiskelijoille.

Levy alkaa ns. Kurfürsten-sonaateilla, jotka julkaistiin syksyllä 1783 säveltäjän ollessa 13-vuotias. Onhan niissä vielä vähän lapsekasta klassismin mallien toteutusta, mutta See Siang Wongin käsissä teini-iän hormonit alkavat jo jyllätä, erityisesti virtuoosisissa finaaleissa, joiden pirskahtelu ja humoristiset käänteet tulevat estottomina esiin. Ero 20-vuotiaana syntyneeseen C-duuri-sonaattiin WoO 51 on jo merkittävä muodon saadessa laajempia kaaria ja tunnelmavaihdosten vahvistuessa jyrkemmin kontrastein.

See Siang Wongin kosketus on kirkas ja erotteleva, ja se yhdistyy hienoportaiseen nyansointiin, nopeaan karaktäärien tajuun ja svengaavaan rytmin käsittelyyn. Levyn kaksi variaatiosarjaa ovat tuovat nämä hyveet mukaansatempaavasti esiin. Pianokonserton nro 0 Es Beethoven sävelsi Bonnissa 13- tai 14-vuotiaana, ja siinä mukaan tulee ikinuori Sir Roger Norrington London Philharmonic Orchestran kanssa. Meno on suorasukaista, ja pianistin omat kadenssit kertovat säveltäjän temperamentin intuitiivisesta ymmärtämisestä.

Harri Kuusisaari

Orkesteri ja konsertot