Mieczyslaw Weinberg

Mieczyslaw Weinberg: Viulukonsertto op. 67, Sonaatti kahdelle viululle op. 69. Gidon Kremer, viulu, Madara Petersone, viulu, Leipzigin Gewandhaus-orkesteri, johtajana Danele Gatti. Accentus music ACC 30518.

Mieczyslaw Weinbergin viulukonsertto vuodelta 1959 valmistui Leonid Koganille, joka aikoinaan myös levytti teoksen. Neliosainen, ulkoisesti Shostakovitshin ensimmäisen viulukonserton mallia seuraava teos on pysynyt viime vuosiin asti ohjelmiston ulkokehällä. Myös Weinbergin musiikin puolesta taistellut Gidon Kremer empi konserton kanssa vuosia ennen kuin otti sen työn alle. Häntä huolettivat teoksen tekninen haastavuus sekä ääriosat, jotka tuntuivat toteuttavan meluisaa neuvostoestetiikkaa. Musiikkiin paneuduttuaan hän löysi niistä kriittisen ja parodisen ytimen, joka kehystää nasevasti toisen osan juutalaistematiikkaa ja hitaan osan intiimiä herkkyyttä.

Juuri ennen koronaeristystä levyttämässään konserttitaltioinnissa Kremer pureutuu Weinbergin konserttoon samalla intensiteetillä kuin aiemmin Grammy-palkittuun viuluconcertinon tulkintaansa. Avausosassa 73-vuotiaan latvialaisviulistin soitto kuulostaa välillä vaikealta, mutta jatko sujuu tasaisemmin, kohokohtana herkkä Adagio. Daniele Gattin johtama Leipzigin Gewandhaus-orkesteri tukee väliosissa hellävaroen, mutta yltyy ääriosissa reippaaseen räimeeseen. Kolmiosainen sonaatti kahdelle viululle syntyi samana vuonna, mutta on klassisemmin orientoitunut virtuoosisen itsetutkiskelun väline. Se osuu Kremerin taiteelliselle kotikentälle, ja hänellä on kumppaninaan erinomainen nuori latvialaisviulisti Madara Petersone.

Antti Häyrynen