Maurice Ravel

Maurice Ravel: La valse, Alborada del gracioso, Rapsodie éspagnole, Un barque sur l’océan, Pavane pour une infante défunte, Bolero. Baskien Kansallisorkesteri, johtajana Robert Trevino. Ondine ODE 1385-2.

Maurice Ravelin äiti oli baski, ja säveltäjä vieraili lomailemassa baskialueella. Äidin baskilais-espanjalainen perintö kuuluu monissa Ravelin sävellyksissä, vaikka säveltäjä ei ollut mikään folkloristiikan tutkija. Sellaistakin kytköstä voi kuitenkin aavistella, kun Ondine on valjastanut Robert Trevinon levyttämään Ravelin tunnetuimpia orkesteriteoksia Baskien Kansallisorkesterin kanssa. Kovaan seuraan baskilaissoittajat äänilevyllään pääsevät, mutta kappalevalikoimasta syntyy antelias poikkileikkaus Ravelin Pyreneille viittaavista teoksista. Ehkei soitolla syrjäytetä arviopörssien klassikoita, mutta jos joku kuulisi Ravelin musiikkia ensi kertaa tältä levyltä, ei hän jäisi paljosta paitsi.

Usein väitetään, ettei Ravelin musiikissa ole esittäjälle muuta tehtävää kuin soittaa nuotit mahdollisimman tarkasti. Sekin auttaa, mutta valintoja jää silti tehtäväksi. Trevinon valinta on korostaa musiikin ibeeristä temperamenttia ja aistillisia piirteitä, joita tavoitellaan hitaiden taitteiden tavallista venyttelevämmällä verkkaudella. Valtamerellä keinuvasta purresta (Un barque sur l’ocean) kasvaa muhkea fantasia, mutta esimerkiksi ohjelman päättävä Bolero kuulostaa aavistuksen jähmeältä. Vastapainoksi tarvittaisiin repäisevää taituruutta nopeisiin osiin, mutta niissä alkavat rivit toisinaan rakoilla, esimerkkinä Espanjalaisen rapsodian Feria. Äänitys on dynamiikaltaan laaja ja erottelukyvyltään hyvä.

Antti Häyrynen

JAA
Edellinen artikkeliSunleif Rasmussen
Seuraava artikkeliFranz Liszt