Kopatchinskaja

”Time and Eternity” mm. Hartmann, Martin, Zorn, Fišer, Bach. Camerata Bern & Patricia Kopatchinskaja, viulu ja liidaus. Alpha 545

Patricia Kopatchinskaja ei tyydy ‘soittamiseen’ ja ‘musiikkiin’ vaan antaa taiteilijuutensa levitä perinteisen konsertin raameista välittämättä. Time and Eternity on viulistin installaatiomainen kokonaisuus yhdessä Camerata Bernin kanssa. Yhden kaarroksen muodostavassa esityksessä holokausti ja Jeesuksen kärsimys, epätoivo maailman pahuuden keskellä ja hengellinen lohdutus kietoutuvat moniääniseksi verkoksi, johon yhdistyy esittäjien kotikaupungin uskonnollisten yhteisöjen edustajien rukouksia, puolalaisia kansanlaulajia ja de Machaut’n myöhäiskeskiaikaista musiikkia.

Karl Amadeus Hartmannin natsien uhreille äänen antava Concerto Funebre (1939) saa ympärilleen juutalaista musiikkia ja venäläisen vallankumouslaulun, kun taas Frank Martinin pääsiäiskuvaelma Polyptyque (1973) rytmitetään Bach-koraaleilla.

Näin kontekstualisoituna musiikki lakkaa olemasta pelkkiä esteettisiä ääniaaltoja. Jouset muuttuvat rukoileviksi ääniksi, vaativimpana Kopatchinskajan epätoivoisesti kuiskiva ja todistava viulu. Tällainen esitys on tarkoitettu koettavaksi livenä, ja vaikka hanke on ollut tärkeä taltioida, äänitteenä sen vaikuttavuus jää etäiseksi. Ei voi myöskään olla ajattelematta, että kun taiteella pureudutaan näin isoihin teemoihin, universaaliudesta huolimatta niitä voisi ulottaa tuntuvammin myös omaan aikaamme.

Auli Särkiö-Pitkänen

JAA
Edellinen artikkeliDvořák
Seuraava artikkeliShostakovitsh