Carl Philipp Emanuel Bach

Carl Philipp Emanuel Bach: Pianokonsertot Wtq:t 23, 112/1, 31, 17, 43/4, 14, 22, 43/5, 46 (2 pf), 26, 44, 20. Michael Rische, piano, Kammersymphonie Leipzig, johtajana Morten Schuldt-Jensen. Hänssler Classics HC19043 (4 cd).

Vielä 20-30 vuotta sitten ei olisi tuntunut oudolta levyttää Carl Philipp Emanuel Bachin (1714-1788) klaveerikonserttoja modernilla konserttiflyygelillä. 2000-luvulla tämä musiikki kuuluu yhä enemmän perioditulkitsijoiden reviiriin, ja Michael Rischen kahdentoista ”pianokonserton” kokoelma kuulostaa sen vuoksi nostalgiselta, rehdisti suoraviivaiselta soitolta. Bach sävelsi konserttonsa cembalolle tai fortepianolle, jotka ovat nykyisin vakiintuneet näiden teosten soolosoittimiksi. Rische soittaa konsertoista kolme soolona ja F-duuri-kaksoiskonserton Wq 46 yhdessä pianisti Rainer Maria Klaasin kanssa. Myös Leipzigin Kammersymphonie soittaa nykyaikaisin välinein.

Tosiasia on, että ainakin Rischen käsittelemänä nykyaikainen piano on hiukan raskasliikkeinen instrumentti Bachin musiikkiin. Siroksi tarkoitetusta koristelusta tuppaa tulemaan takorautaista, ja parissa konsertossa kuultavat puhaltimet jäävät sameiksi. Rische ja leipzigilaisorkesteria johtava Morten Schuldt-Jensen tekevät silti Bachin konsertoista tuikeaa taidetta, joka rakentaa sillan barokista klassismiin. Andreas Staier ja Miklos Spanyi ovat tarjonneet nyansoidumpaa taidetta, mutta Rischen edukas neljän levyn paketti tekee oikeutta CPE Bachin taiturillisille ja temperamenttisille konsertoille.

Antti Häyrynen

JAA
Edellinen artikkeliPiae Cantiones
Seuraava artikkeliLudwig van Beethoven