Busoni

Ferruccio Busoni: Pianokonsertto. Kirill Gerstein, piano, Men of Tanglewood Festival Chorus, Boston Symphony Orchestra, johtajana Sakari Oramo. Myrios MYR024.

Busonin vuonna 1904 kantaesittämä pianokonsertto on niin fyysisiltä kuin henkisiltä mittasuhteiltaan valtava teos. 70-minuuttiseen monumenttiin on ladattu historian suurimpiin pianisteihin lukeutuneen säveltäjän soittotekninen tietotaito, mutta myös hänen moninaiset musiikilliset inspiraationlähteensä sekä idealistinen elämänfilosofia, joka huipentuu lopussa mieskuoron laulamaan Adam Oehlenschlägerin hymniin. Tanskalaisrunoilijan Aladdin-näytelmän lopussa, kuulussa rosvojen luolassa, alkavat kivet ja kalliotkin soida panteistista ylistystä Allahille, kaiken elämän lähteelle ja ikuisuuden tulelle.

Kirill Gersteinia ja Bostonin sinfonikkoja johtavaa Sakari Oramoa voi onnitella jo teoksen pitämisestä koossa, mutta vielä enemmän draaman kaaresta, joka kantaa vakuuttavasti alusta loppuun. Moniaineksiseen teokseen mahtuu italialaista tarantellaa, sinfonista paatosta, lisztmäistä säihkettä ja mieskuoron esiin astuessa myös Sibeliuksen Kullervon jylhyyttä.

Maaliskuussa 2017 konsertista äänitetty tulkinta on täynnä live-sähköä ja väistämättä myös ajoittaista rosoisuutta. Jos haluaa kliinisen tarkan kuvan piano-osuudesta ja perspektiiveiltään kirkkaamman äänityksen, kannattaa etsiä Marc-André Hamelinin levytys. Gersteinin ja Oramon eeppinen tulkinta on kuitenkin juuri sellainen hetkessä koettava ilmestys, jollaiseksi Busonin voi kuvitella konserttonsa tarkoittaneen.

Antti Häyrynen

JAA
Edellinen artikkeliBartók
Seuraava artikkeliMahler