Beethoven

Ludwig van Beethoven: Prometeuksen luomistyöt. Turku filharmonia, johtajana Leif Segerstam. Naxos 8.573853.

 

Ludwig van Beethoven: Christus am Ölberge, Elegischer Gesang. Hanna-Leena Haapamäki, sopraano, Jussi Myllys, tenori, ja Niklas Spångberg, basso, Chorus Cathedralis Aboensis ja Turku filharmonia, johtajana Leif Segerstam. Naxos 8.573852.

Kristus Öljymäellä (1803) oli Beethovenille eräänlainen harjoitelma Fidelio-oopperaa varten. Takaa-ajajien ja epäröijien ympäröimä Jeesus on hahmotettu vapaustaistelijaksi, joka ensimmäisessä aariassaan kärvistelee kuin kuuroutuva säveltäjä vasta kirjoittamassaan Heiligenstadtin testamentissa. Ihan terävintä Beethovenia teos ei ole, ja sen vuoksi levytyksiäkään ei ole kertynyt montaa.

Leif Segerstam, Turku filharmonia ja Turun Katedraalikuoro solisteineen paikkaavat siis kohtalaista aukkoa. Jussi Myllys ei Jeesuksena kalskahda yhtä suvereenisti kuin Placido Domingo Kent Naganon levytyksessä, mutta itse asiassa hänen äänenvärinsä sopii osaan paremmin. Hanna-Leena Haapamäen serafiset koloratuurit säihkyvät ja läikähtelevät. Kuoro laulaa enimmäkseen komeasti, vaikka paljastaa sektioittain myös haavoittuvuutensa. Hitaissa tempoissa on monumentaalista jähmeyttä, joka sopii paremmin myöhäiseen Elegiseen lauluun (1814).

Prometeuksen luomistyöt op. 43 (1801) on Beethovenin ainoa täysimittainen baletti. Alkusoittoa kuulee usein erikseen, mutta koko tanssiteosta harppuineen ja basettitorvineen harvemmin. Viimeaikaisista levytyksistä ovat vastanneet Nikolaus Harnoncourt ja George Petrou, mutta kuten arvata saattaa, Leif Segerstamin ihanteet ovat toisaalla. Tempot ovat selvästi verkkaisempia, ja Turku filharmonia soittaa perinteisillä välineillä ja tyylillä.

Siinä ei ole sinänsä ole mitään väärää. Jotkut Beethovenin soitinnusideoista ehkä hukkuvat sointimassaan, mutta rytminkäsittelyssä on tanssillista kimmoisuutta. Temposuhteet toteutuvat loogisesti, ja Segerstam on fraseerauksessa ja karakterisoinnissa valppaana. Turku filharmonian erinomainen soitto huipentuu Cassentinin kohtauksessa hienoihin sooloihin sekä finaaliin, jossa Eroica-teema keinahtelee esiin jumalilta varastetun tulen symbolina.

Antti Häyrynen

JAA
Edellinen artikkeliRautavaara
Seuraava artikkeliDe Falla