Kuorolevyjen parhaimmistoa

Franz Schubert: Mirjam’s Siegesang, Gott im Ungewitter, Psalm 23, An die Sonne, Coronach, Hymne an den Unendlichen, Gott der Weltschöpfer. Johannes Brahms: Kvartettoja lauluäänelle op. 31, 64, 92 ja 112. Joseph Haydn: Missa in Angustiis, Responsoria de venerabili, Ave Regina, Die Sieben letzten Worte. Krisztina Laki ja Inga Nielsen, sopraano, Gabriele Schreckenbach, alto, Martyn Hill, tenori, Matthias Hölle, basso, Stuttgartin kamariorkesteri, Andreas Rothkopf, piano, Stuttgartin kamarikuoro, johtajana Frieder Bernius. Hänssler Classic HC18100 (4 cd).

Frieder Berniuksen ja hänen perustamansa Stuttgartin kamarikuoron äänitykset tulevat 1980-luvulta, ja Hänsslerin neljän levyn boksin dokumentaatio on minimaalinen, pahimpana puutteenaan laulutekstit. Itse esitykset edustavat Berniuksen rytmisesti valpasta, tekstiä ja laulajia ymmärtävää otetta parhaimmillaan. Kohtalon oikusta ohjelmisto istuu nykyisiin koronaepidemian varjostamiin aikoihin.

Schubertin suuri naisprofeetta Mirjamin voitonlaulu kertoo israelilaisten onnistuneesta Punaisen meren ylityksestä Egyptistä paetessa. Gott im Ungewitter valaa kuulijaan jumalanpelkoa, jota hälventää naisäänien kaunis Psalmi 23 (”Herra on minun paimeneni”). Coronach on liikuttava ”naisten ja tyttöjen kuolinlauluWalter Scottin tekstiin, kun taas Schillerin Hymnissä loputtomuudelle ihmiset tunnistavat suuren maailmanjärjestyksen.

Brahmsin kvarteteissa lauluäänelle ja pianolle kukkii hempeä romantiikka, joka innoitti säveltäjää varhaisesta opuksesta 31 myöhäisimpiin kuuluvaan op. 112:een. Berniuksen johtamat esitykset ovat esimerkillisiä vähän arkisesta äänityksestä huolimatta. Ajankohtainen tematiikka palaa Haydnin Messussa ”ahdistaville ajoille” (in Angustiis), jossa vanha säveltäjä reagoi sekä henkilökohtaisiin terveysongelmiin että sodan uhkaan. Haydn-auktoriteetti H.C. Robbins Landonin mielestä messu on Haydnin hienoin yksittäinen sävellys, ja Berniuksen eetosta huokuva tulkinta tukee käsitystä, ohittamatta Harnoncourtin dramaattisempaa levytystä.

Oratorio Kristuksen viimeisistä sanoista ristillä päättyy klassiseen maanjäristykseen, mutta suosittelen kuuntelemaan viimeiseksi esimerkiksi Brahmsin An die Heimatin, jolla liikkumisrajoituksista kärsivät voivat virkistää kotiseuturakkauttaan.

Antti Häyrynen