Kaari-ensemble

”Lasimaalaus”: Kalevi Aho: Lasimaalaus, Mikko Sidoroff: Rukoushuokauksia Neitsyt Marialle, Bengt Johansson: Pater noster, Olli Kortekangas: Three fiord sketches, Frank Havrøy: Salve Regina, Karin Rehnqvist: Sånger ur jorden, Juhani Komulainen: Niin paljon ohi. Kaari-ensemble, joht. Saara Aittakumpu. KAARICD2020

Kaari-ensemble on koonnut esikoislevylleen ydinohjelmistoaan. Vuonna 2008 perustettu naiskuoro on profiloitunut 1900-luvun ja aikamme musiikin lisäksi klassisromanttiseen ohjelmistoon. Raitoja silmäillessä mieleen tulee monille suomalaiskuoroille mieluinen kuulakas pohjoismainen modernismi, mutta kuulas ei nousekaan tämän levyn avainsanaksi. Sointi on juureva ja vahva, kuin ruskan värit. Se on tarkka ja yhtenäinen, mutta väkevyydessä on myös kulmikkuutta – yhtenä syynä sopraanopäässä liian leveiksi aukeavat vokaalit.

Levyn teoksia yhdistää arkaaisuus, on kyse sitten Bengt Johanssonin keskiaikavaikutteista, Olli Kortekankaan Three fiord sketches -sarjan zen-buddhalaisesta maisemasta tai Karin Rehnqvistin maanläheisyydestä. Yhtenäistä kokonaisuutta leimaa jylhyys, mutta Saara Aittakummun johtama kuoro taipuu myös taitavasti eri karaktääreihin. Johanssonin Pater nosterin puhekuorot tehdään ahnaalla iskevyydellä, ja Mikko Sidoroffin Rukoushuokauksia Neitsyt Marialle -teoksessa (2011) on traagista pehmeyttä. Sidoroffin sävellys sekä Juhani Komulaisen Niin paljon ohi (2018) ovat Kaari-ensemblen tilausteoksia, ja Aila Meriluodon teksteihin sävelletty Niin paljon ohi on vivahteikkuudessaan hieno päätös albumille.

Auli Särkiö-Pitkänen