Asiantuntija vastaa: Jere Martikainen ja vetoavimmat oratorioroolit

Jere Marikainen laulaa 27. helmikuuta asti Tampereella Kohtalon voiman Trabucon roolia. Kuva: Heikki Tuuli
Jere Marikainen laulaa 27. helmikuuta asti Tampereella Kohtalon voiman Trabucon roolia. Kuva: Heikki Tuuli

 

Kulunut viikko on ollut suomalaisen musiikkidraaman kannalta jopa historiallisen merkityksellinen, kun Helsingissä kuultiin erittäin harvinaislaatuinen Georg Friedrich Händelin Theodora-oratorio. Aivan lähellä on myös pääsiäinen ja sen myötä oratorion yhden alalajin eli passioiden sesonki. Rondo kysyi tenori Jere Martikaiselta hänen suosikkiroolejaan oratorioiden parissa.

Kotimaisista laulukilpailuista tuttu Martikainen vaihtoi toissa kesänä Sibelius-Akatemiassa oopperakoulutuksesta lied- ja oratoriokoulutukseen. Oratorio on hänelle mieluinen työllistymisen lisä, mutta klassisen laulajan realismia on totuttautua monipuolisuuteen. Tuoreet onnistumisen kokemukset oopperassa ovat jättäneet vahvat jälkensä 27-vuotiaan laulajan ajatuksiin omasta tulevaisuudesta. Martikainen teki juuri pienehköt roolit Kansallisoopperan Nenässä sekä Thaïsissa.

”Oopperassa saa unohtaa itsensä ja olla täysillä roolissansa. Tällä hetkellä Tampereen oopperassa laulamani roolin tekeminen vakuutti minut lopullisesti siitä, että haluan solistiksi. Yritän nyt hakea koelaulujen kautta ulkomaisiin oopperastudioihin opiskelemaan.”

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi