Arkkitehtuuri liekeissä

 

Béla Bartók: Kuusi jousikvartettoa

Bela Bartok

Béla Bartókin jousikvartetot ovat symmetriaa ilman paluuta entiseen.

 

Jousikvartetosta tuli kirjaimellisesti klassinen teoslaji 1700-luvun lopulla Haydnin ja Mozartin teoksissa. Heidän jälkeensä Beethovenin kuusitoista kvartettoa vahvistivat lajin orkesteriteoksia enemmän asianharrastajille suunnatuksi taidemuodoksi.

Beethovenilla jousikvartetosta tuli väylä uusille musiikillisille keksinnöille sekä niiden tehokkaalle ja ekonomiselle toteutukselle. Beethovenin kvartetoissa kohtaavat ekspressiivisyys ja arkkitehtuuri, impulsiivinen ilmaisu ja pysyvät rakenteet, jatkuvassa vuorovaikutuksessa.

Jousikvartetto kiinnosti myös romantikkoja, mutta ei niinkään sisällön ja muodon vuorovaikutusta tutkivana musiikkina. Nuoruudessaan parikymmentä jousikvartettoa säveltänyt ja hävittänyt Brahms tiedosti historiallisen taakan: ”Kvartettojen säveltäminen ei ole vaikeaa, mutta vaikeinta on päästä eroon tarpeettomista nuoteista”.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Antti Häyrynen