Musiikinharrastajan ja musiikkikasvatuksen oma sivu

ENCORE - Musiikinharrastajan ja musiikkikasvatuksen oma sivu

Tämän päivän musiikkipedagogi – hyvinvoinnin tuottaja ja edistäjä

Ammattikorkeakouluissa koulutetaan musiikkipedagogeja muuttuvaan ja monipuolistuvaan työelämään. Aiemmin musiikkipedagogikoulutuksissa pääpaino on ollut perinteisen musiikkikoulun ja oppilaitoksen opetussisällön opettamisen hallinnassa eli lahjakkaiden ja valintakokeiden kautta musiikkiharrastuksen piiriin tulleiden opettamisessa. Yksilöllistetyn ja inklusiivisen opetuksen myötä on...

Miten pianon saa laulamaan

  Ooppera ja yleensäkin laulutaide on inspiroinut monia pianosäveltäjiä, mutta miten pianolla voi ilmentää laulullisuutta? Aiheesta kertovat musiikin tohtorintutkinnon tehnyt pianotaiteilija Satu Paavola sekä pianotaiteilija Janne Mertanen, joka on jo 1980-luvulta lähtien tehnyt ansiokasta uraa...

Partituureja pilvessä

  Musiikkimaailmassa kuhistaan ja kysellään, millaiselta mahtaa näyttää nuottien digitaalinen tulevaisuus. Brittiläinen Lorenzo Brewer tarjoaa tähän yhden vastauksen.   Nuottien Spotifyksi” kuvaillun Nkodan (valmistaja kirjoittaa tuotteen pienellä alkukirjaimella ”nkoda”) perustaja Lorenzo Brewer vieraili hiljattain maassamme esittelemässä palvelua suomalaisen...

Arvioinnin uudet polut ja sudenkuopat

  Arvioinnin uudistamisella on keskeinen osuus musiikkiopistojen uusissa opetussuunnitelmissa. Arviointi vaikuttaa hyvin paljon siihen, millaisena oppilas kokee kehittymisensä. Oppilaitokset päättävät omista menettelyistään suurelta osin itse. Missä mennään, kun vanhanmalliset kurssitutkinnot ovat joka tapauksessa roskakorissa?   Oppilasarvioinnin sijaan Opetushallituksessa...

Säestäjät – Joustavien pupujussien sukua

  Ketkä ovat niitä, jotka tuntevat musiikkioppilaitoksessa soitettavan ohjelmiston Maijan karitsasta Brahmsin sellosonaattiin? Ketkä selviytyvät ohjelmistosta, joka ei alun perin ole kirjoitettu omalle instrumentille, vaan orkesterille? Säestäjien sormet ja aivot venyvät usein uskomattomiin suorituksiin niin...

Ainutlaatuinen aineistopankki sävellysopetukseen

Suomen Säveltäjät ry on julkaissut Opus 1 -nimisen aineistopankin sävellyksen opetukseen niin aloitteleville kuin jo edistyneemmillekin musiikinopetuksen parissa oleville.   Kaikille avoimen ja ilmaisen aineistopankin harjoitukset on suunniteltu lähinnä musiikkiopistojen ryhmäopetukseen mutta soveltuvat myös soittotunneille tai koulujen...

Ylpeys ja ennakkoluulo

  Seminaarin vierustoveri aloitti keskustelun: ”On se kumma, että valtio tukee verovaroin oopperan kaltaista kuollutta taidemuotoa.” Äimistyin. Oopperan varauksettomana ja ylpeänä kannattajana esitin vahvan vastaväitteen. Selvensin puheena olevan taidemuodon olevan elossa ja mitä suurimmassa määrin...

Moninainen työnkuva rikkautena

  Vettä on virrannut Tourujoessa melko paljon sen jälkeen, kun aloitin opinnot silloisessa keskiasteen oppilaitoksessa, Keski-Suomen konservatoriossa vuonna 1994. Haluan hieman tässä muuttuneessa maailmassa peilata kahden vuosikymmenen takaista koulutusta tämän hetken työtilanteeseeni. Ennen kaikkea kannustaakseni...

Ryhmäopetus: uhka vai pelastus?

Pianonsoiton ryhmäopetus keskusteluttaa erityisesti nyt, kun musiikkioppilaitoksia kannustetaan tekemään uusissa opetussuunnitelmissa uusia pedagogisia avauksia. Voiko ryhmäopetus uhata kustannussäästöjen varjolla tavoitteellista yksilöopetukselle perustuvaa soitonopetusta? Vai saadaanko ryhmäopetuksen avulla laadukkaan pianonsoiton opetuksen piiriin entistä suurempi määrä...

Seitsemän askelta improvisointiin

Improvisaatio ei ole taikuutta, vaan kuin spontaania kielenkäyttöä: taito, jonka harjoitteluun on hyödyksi olla ohjeet.   Muusikolle tai musiikinharrastajalle tulee ennemmin tai myöhemmin eteen tilanne, jossa joku pyytää: ”Keksi siihen jotain! Improvisoi! Soita omasta elämästä!” Ja...

Pysy Tempossa

0FanitTykkää
1,298SeuraajatSeuraa

BLOGIT

Mediasakset