Arviot

Populaari Patarouva

  Pjotr Tshaikovskin Patarouvaa on sanottu oopperoista pietarilaisimmaksi. Siinä soivat keisarillisen kaupungin kuvat, vastakohtaiset tunteet, pelihimon pyörre ja klassismin kulttuuri. Toinen puoli on yksilöpsykologinen: säveltäjä samastui vahvasti sen päähenkilöön, ulkopuolisena suurkaupungin kujilla harhailevaan ja rakkaudesta...

Musiikin ajan sunnuntai: Haitarikonsertista tuli performanssi, barokki soljui uuden saumoissa

  Musiikin ajan toiseksi viimeinen päivä tarjoili kaksi kattausta moneen suuntaan laajentunutta esitystaidetta, joiden väliin istuutui "perinteisempi" konserttikäytäntö. Tanskalainen harmonikkataiteilija Andreas Borregaardin iltapäiväisen soolokonsertin Solo Act kaikki teokset olivat viime vuonna kantaesitettyjä, ja jokainen niistä teki...

Arvio: Musiikin ajan kamarikonserteissa käsiteltiin vuorovaikutusta ja sen puutetta

Musiikin ajan keskiviikon 4.7. kaksi konserttia lähestyivät nykymusiikkia eri kulmista, tarjoten perspektiiviä sen moninaisuuteen. Iltapäiväkonsertissa Viitasaaren seurakuntatalolla kuultiin soolo- ja triomusiikkia vailla kummempaa elektroniikkaa, kun taas iltakonsertti Viitasaaren teatterilla sisälsi sampleja, visuaalisia elementtejä, monikanavanauhoja,...

Arvio: Karhean realismin Rigoletto

Aleksanterin teatterissa tänä viikonloppuna nähtävä Opera Box -tuotanto Rigoletto tekee mieli hahmottaa jatkona toisaalta kaksi vuotta sitten samassa paikassa esitetylle Don Giovannille että syksyllä Sibelius-Akatemian oopperan tuottamalle Falstaffille. Kaikki kolme ovat Ville Saukkosen ohjauksia, ja...

Arvio: Kuningasbasson kalliokerrostumissa hehkuvat yhä timantit

Matti Salmista on syytä tulla kuuntelemaan kun vielä voi. Yli 70-vuotiaana Salminen jaksaa edelleen painaa, mutta koskaan ei tiedä milloin upea ura tulee lopulliseen päätökseensä. Nyt loppu tuntui häämöttävän kaukana. Täysi katsomo sai nauttia...

Arvio: Requiem sisällissodalle kantoi universaalia viestiä

Suurimuotoisuus on nykymusiikissa melko epätavallista. Osittain kyse on esteettisistä ratkaisuista ja etenkin aiemmin tradition karistamisesta, osittain taas taidemaailman tämänhetkisestä tuotantologiikasta. Hatunnoston ansaitsevat siis toimijat, jotka tohtivat tilata myös laajempia kokonaisuuksia. Helsingin kamarikuoro teki rohkeasti muistaessaan...

Arvio: Orkesterijuhlaa Baijerista

Baijerin radion sinfoniaorkesteri tarjosi Musiikkitalossa sellaista orkesterisoiton hurmaa, ettei se jäänyt toiseksi edes pari viikkoa sitten Tampereella esiintyneille Wienin filharmonikoille. Kapellimestarin ja orkesterin suhde oli baijerilaisilla jopa tiiviimpi. Muusikot seurasivat ylikapellimestariaan Mariss Jansonsia intuitiivisella reaktioherkkyydellä,...

Arvio: Bernstein-riemua sydämen kyllyydestä

Kapellimestarivaihdosten piirileikki osui nappiin. Kun Radion sinfoniaorkesterin eilisen Bernstein-konsertin kapellimestari Leonard Slatkin peruutti tulonsa, paikalle hyppäsi James Gaffigan, joka itse puolestaan oli kaksi viikkoa sitten estynyt RSO-keikastaan perhetapahtuman vuoksi. Tuolloin tilalle saatiin Taavi Oramon...

Kesyä lempeä orientin yössä

Kun Kansallisbaletin ensi-ilta Les Nuits – Yölliset tunnit alkoi, pelästyin: ei kai vaan taas tule metoo-kohua. Vähiin puetut naiset kylpevät hamamin höyryissä raukean ambient-musiikin säestämänä – kuin suoraan Ingres’n maalauksesta  Turkkilainen kylpylä. Sitten rosvojoukko hyökkää...

Unelmaorkesteri syttyi roihuun

On monia erinomaisia orkestereita mutta ei yhtään Wienin filharmonikkojen veroista – silloin kun kaikki palaset lonksahtavat kohdalleen, inspiraatio syttyy ja perinne herää henkiin. Työteliäät, identiteetistään tietoiset ja oopperamontussa hengittämään oppineet muusikot soittavat aina hyvin, mutta...

Lisää Rondo-lehdessä julkaistuja arvioita esityksistä ja tallenteista löydät tästä!

Pysy Tempossa

0FanitTykkää
1,308SeuraajatSeuraa

R+ artikkeleita

BLOGIT