Wagnerin perintö elää populaarikulttuurissa

 

Ridley Scottin Alien: Covenant kertoo Wagnerilla ylevöitettyä saagaa ihmisten ja julmien jumalten kohtaamisesta.

 

Richard Wagnerin oopperoiden mytologia ja sankarillisuus ovat kiehtoneet monia populaarikulttuurin edustajia elokuvantekijöistä heavy metaliin. Tulevaisuuden tuhovisiot toistuvat ja muinaisuus kolkkaa raskaasti. Marvel-maailma on oopperaa 2010-luvulle.

 

Wagner on korkeaa ja matalaa. Youtubesta löytyy 15-tuntisia Ring-sarjoja ja pätkä-Ring kahdessa ja puolessa minuutissa. Wagner on erityinen suosikki elokuvantekijöille, mutta niin on Giuseppe Verdikin. Oopperassa on majesteettisuutta ja mytologista resonanssia, jota elokuvat kaipaavat.

Näinkö viihdevalmistamot sitten halventavat tekijöitä ja teoksia? Eivät varsinaisesti. Jos musiikki ei leviä, jos siihen ei viitata ja jos sitä ei käytetä muutenkin kuin varsinaisissa oopperan temppelirakennuksissa, vaarana on, että se kangistuu museaaliseksi rituaaliksi.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Kari Salminen