Viro ylpeilee uudella konserttisalillaan

 

Viron musiikki- ja teatteriakatemian uutta salia on kuvattu Viron parhaimmaksi saliksi ja uuden musiikin temppeliksi.

Viron musiikki- ja teatteriakatemia avasi viime vuonna osana 100-vuotisjuhliaan uuden konsertti- ja teatteritalon, jonka keskiössä on 482-paikkainen konserttisali. Pitkän odottelun ja liki 12 miljoonan euron kokonaiskustannusten jälkeen Virossa ollaan ylpeitä uudesta salikompleksista, ja esimerkiksi Sirp-kulttuurilehdessä se nostettiin yhdeksi vuoden merkittävimmäksi saavutukseksi.

 

Viron musiikki- ja teatteriakatemialle (EMTA) oikean konserttisalin saaminen 20 vuoden odotuksen jälkeen on merkittävä askel. EMTA:n uuden konsertti- ja teatteritalon ovat suunnitelleet virolaiset arkkitehdit Toivo Tammik, Mart Rõuk sekä Kalvi Vooglaid, ja akustikkona toimi alan grand old lady Linda Madalik. Konsertti- ja teatteritalossa on konserttisalin ohella pienempi, akustisesti erityisesti jazzille ja teatteriesityksille suunniteltu black box -sali sekä multimediakeskus.

Talo on rakennettu lisäsiiveksi vuonna 1999 valmistuneelle EMTA:n päärakennukselle. Konserttisalin rakentaminen oli suunnitelmissa jo vuosituhannen vaihteessa, mutta rahoituksen vähyyden vuoksi se jätettiin rakentamatta. Tavallaan on onni onnettomuudessa, ettei konserttisalia rakennettu alkuperäisen suunnitelman mukaisesti jo 20 vuotta sitten, sillä nykyistä akustista ja teknistä huippuosaamista tuskin olisi saavutettu, kuten EMTA:n rehtori Ivari Ilja totesi Eesti Päevalehden haastattelussa syksyllä.

Iljan mukaan EMTA:n uusi salikompleksi parantaa merkittävästi musiikinopiskelijoiden opiskelumahdollisuuksia. Tallinnassa maisteriopintojaan suorittava italialainen klarinetisti Vittoria Ecclesia on samaa mieltä, ja hänen mukaansa opiskelijat ovat olleet innoissaan uudesta salista. Se saa hänet soittamaan entistä paremmin, jotta hyvästä akustiikasta saisi kaiken irti. “Ennen [tässä] salissa soittamista en oikeastaan ymmärtänyt, miten olennainen osa hyvä akustiikka on esitystä”, Ecclesia kommentoi Rondolle.

Konserttisali on muodoltaan perinteinen kenkälaatikko. Madalikin mukaan kahdella parvella varustetun salin sisäarkkitehtuuriset ratkaisut tekevät siitä Virossa ainutlaatuisen. Sali on täysin puinen ja koristeltu aallonmuotoisilla koivupaneeleilla. Lisäksi lavan yläpuolelle on rakennettu liikuteltava pleksilasirakenne, akustinen pilvi, jolla akustiikkaa voidaan muokata. Se myös auttaa esiintyjiä kuulemaan toisensa paremmin lavalla.

Salin akustiikkaa on kehuttu paljon, ja sitä on kutsuttu Viron parhaimmaksi konserttisaliksi, jopa musiikin temppeliksi. Madalik kuitenkin suhtautuu skeptisesti suitsutukseen, sillä jokaisella salilla on omat hyvät ja huonot puolensa. “Uskon, että kun sali täyttää sen käyttötarkoituksen, se on kaikkein paras tulos. En silti laittaisi koskaan saleja paremmuusjärjestykseen, koska ideaalista salia ei varmastikaan ole”, Madalik totesi Viron yleisradiolle avajaispäivänä.

Sirpin kriitikko Anete Sammler kirjoitti lokakuisessa arviossaan ääniaaltojen sekoittuvan uudessa konserttisalissa täydellisesti ennen yleisön korvien tavoittamista ja äänten kantautuvan tasaisesti aina parvelle asti. Lokakuussa Tallinnassa yhdessä NyNorsk-vaskiyhtyeen kanssa esiintyneen norjalaisen kontratenori Sean Bellin mielestä sali sopii erinomaisesti paitsi akustisen myös sähköisesti vahvistetun musiikin esittämiseen.

Konserttien suhteen sali onkin saanut suorastaan lentävän lähdön, ja musiikki on soinut erilaisilla kokoonpanoilla duoista aina sinfoniaorkestereihin asti. EMTA:n omat opiskelijat, erityisesti pianistit ja laulajat, ovat nousseet useasti uuden konserttisalin lavalle, mutta myös Tallinnan kamariorkesteri on ottanut konserttisalin omakseen. Lisäksi on ilahduttavaa, että suurimmassa osassa konserteista on tähän asti ollut ilmainen sisäänpääsy.

Michael Sagulin