Uusien sointimaailmojen etsijä

 

 

 

Sampo Haapamäki © Saara Vuorjoki

Sampo Haapamäki on jo yli kymmenen vuoden ajan uppoutunut teoksissaan neljäsosasävelaskelten käyttöön. Uudessa Viitasaaren Musiikin aika -festivaalilla kuultavassa teoksessa hän yhdistää suuren kamariyhtyeen ja elektroniikan.

 

Kun Sampo Haapamäki (s. 1979) kertoo musiikistaan, kuvausta kirjovat monet teoreettisilta kuulostavat termit: “eloelektroniikkamoduli”, “liiketunnistusteknologia”, “spektraaliset frekvenssit”, “neljäsosasävelaskelten resoluutio”, “taajuusrakenteiset soinnut”, “mikrotahtilajit”, ja niin edelleen. Mutta vaikutelma voi olla harjaanjohtava. Kun kuuntelee Haapamäen teoksia, vaikeat termit ja käsitteet unohtuvat ja päällimmäiseksi nousee musiikin intensiivisyys ja vangitseva dramaturginen ote.

Niin kuin Haapamäki itsekin toteaa: “Tavoitteenani on ollut ja tulee jatkossakin olemaan säveltää mahdollisimman hyvältä kuulostavaa musikaalista musiikkia.”

Haapamäen uunituoreeseen musiikkiin pääsee tutustumaan Viitasaaren Musiikin aika -festivaalilla, kun Musiikin ajan ja IRCAMin yhteistilauksena syntynyt uusi teos saa kantaesityksensä Viitasaaren kirkossa 5. heinäkuuta. Tätä kirjoitettaessa vielä nimeämätön teos on kirjoitettu 11 muusikon ensemblelle ja elektroniikalle; esittäjänä on yhdysvaltalainen arvostettu nykymusiikkikokoonpano International Contemporary Ensemble (ICE) ruotsalaisen kapellimestarin Christian Karlsenin johdolla.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Kimmo Korhonen

 

 

JAA
Edellinen artikkeliVyö ja henkselit
Seuraava artikkeliUskallusta kehiin