Uusi tango valloitti maailman

© Shutterstock

Sata vuotta sitten syntynyt Astor Piazzolla sekoitti Buenos Airesin tulisenkaihoisaan tangoon rakenteita ja harmonioita jazzista ja klassisesta musiikista. Uudistajan musiikki hurmaa yhä uusia sukupolvia.

 

 

@ Luis War Shutterstock

Libertango. Oblivion. Adiós Nonino. Buenos Airesin neljä vuodenaikaa. Ángel-trilogia. L’Histoire du tango. Lista Astor Pantaleón Piazzollan (1921–1992) yhä uusia esityksiä ja sovituksia keräävistä hittiteoksista on pitkä, ja erityisesti nyt Piazzollan 100-vuotisjuhlana ovat hänen teoksiaan Suomessakin esittäneet suurin osa maamme sinfonia- ja kamariorkestereista sekä ennen kaikkea useat musiikkityylille omistautuneet tango-orkesterit, kuten Tango del Norte, Guardia Nueva sekä Maria Ylipään, Marzi Nymanin, Jaakko Kuusiston, Niko Kumpuvaaran ja Ville Herralan viisikko.

Astor Piazzolla toi tangon tanssilattioilta konserttisalien instrumentaalimusiikiksi.

Perinteisin Piazzolla-kokoonpano sisältää pianon, viulu, kitaran, kontrabasson sekä bandoneonin, tangon syntysijoilla Argentiinassa ja Uruguayssa yleisen concertina-tyyppisen haitarin. Se päätyi Uuteen maailmaan saksalaisten maahanmuuttajien mukana ja siirtyi siellä palvelemaan milongaa, jonka rytmiikka polveutui afrikkalaisperäisistä habanerasta ja candombesta, ja joka omaksui mukaansa kreolien kitaran, mustien rummut ja italialaisten viulut.

 

Piazzollan satavuotisjuhlan kunniaksi on Ville Herralan, Niko Kumpuvaaran, Jaakko Kuusiston (ylärivi), Marzi Nymanin ja Maria Ylipään ’superyhtye’ konsertoinut ahkerasti tangon parissa.

 

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

 

JAA
Edellinen artikkeliLaatu lainehilla
Seuraava artikkeliKohti valoa