Tulevaisuus löytyy taiteiden välistä

 

© Astrid Ackermann

 

Teatterin, konsertin, oopperan ja taidenäyttelyn välissä on huikeita mahdollisuuksia, ajattelee säveltäjä ja ohjaaja Heiner Goebbels, ja näitä raja-alueita hän tuotannossaan kartoittaa.

 

Heiner Goebbels vieraili kesällä 2019 Iitin musiikkijuhlilla, jossa pianisti Laura Mikkola kantaesitti hänen teoksensa Under construction. Se oli saanut inspiraationsa ja materiaalinsa hänen kotinsa vieressä olleen rakennustyömaan metelistä. Nyt teos soi orkestroituna osana Goebbelsin uutta, jättimäistä teosta A house of call, joka avasi Musikfest Berlin -tapahtuman syyskuun alussa.

Parituntinen, valodramaturgialla ryyditetty spektaakkeli sisällyttää itseensä Gustav Mahlerin tapaan koko maailman – tai ainakin sen äänimaailman, joka säveltäjälle on ollut elämänsä aikana merkityksellistä. Hän on nauhoittanut tai kaivanut arkistosta itselleen tärkeitä tekstejä, lauluja, rituaaleja ja loitsuja, joihin suuri orkesteri sitten vastaa ja reagoi.

Teos alkaa kaoottisena performanssina, kun kapellimestari jo johtaa, mutta muusikot vielä etsiskelevät paikkojaan ja soittelevat omiaan. Sitten urkuluuppi ja salamanisku kokoavat rivit, ja Pierre Boulezin Répons-teosta kommentoiva Introitus voi alkaa. Kollaasissa on paljon sisäisiä viittauksia: kuka muistaa, että Réponsin kantaesitys Donaueschingerin musiikkipäivillä 1981 keskeytyi salamaniskuun? Ei näitä viittauksia onneksi tarvitsekaan tietää.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi