Tero Hyväluoma, viuluvirtuoosi Vetelistä

Pelimannimuotokuvia

Tero Hyväluoma kertoo soittaneensa niin usein festivaalien viimeisenä esiintyjänä ”hyppyfolkia”, että tuli tarve etsiä jotain syvempää. © Tero Ahonen

Kaustinen ja etenkin Järvelän kylä toistuu yliedustettuna suomalaisten viulupelimannien tähtitaivaalla. Naapurikunnassa kasvanut Tero Hyväluoma on kuitenkin hiljalleen ujuttanut itsensä soitollaan harvinaisen moneen ykköskaartin yhtyeeseen sekä sävellyksillään Teosto-palkintoehdokkaaksi.

 

Kun Tero Hyväluoma syntyi vuonna 1984, ei Vetelin Patanan kylällä pelimanniperinnettä harrastettu nimeksikään. ”Kyllä se oli äiti, joka löi käteeni viulun, kun olin 5-vuotias, ja piteli sitä siinä aina lukioikään asti”, Hyväluoma paljastaa. Vaikka Kaustisen musiikkilukiossa soittoharrastuksen merkitys kasvoi, oli hän epävarma alastaan vielä musiikin ammattiopintojenkin alkaessa. ”Kyllä hyvin nopeasti sen jälkeen selvisi, että tämä on meikäläisen juttu.”

Uran varsinaisesti käynnistänyt yhtye oli lukiossa perustettu folkrock-yhtye Snekka. ”Se oli ensimmäinen, joka laitettiin kaveriporukalla pystyyn, ensimmäinen, joka teki paljon keikkoja ja ensimmäinen, jonka kanssa tehtiin levy.” Nykyään yhtye on pitkälti vaiennut. Samoihin aikoihin noin parikymppisenä Hyväluoma tuurasi Frigg-yhtyeessä, joka kuuluu näkyvimpiin suomalaisiin kansanmusiikkiyhtyeisiin maailmalla. ”Friggin kanssa pääsin ensi kertaa kansainvälisille lavoille, ja tajusin sen tason, johon tulisi tähdätä.” Jonkin ajan päästä hänestä tuli yhtyeen vakijäsen. ”Potkittiin norjalaiset pihalle ja otettiin suomalaiset tilalle”, Hyväluoma nauraa, viitaten Larsenin veljeksiin, jotka olivat tulleet kiireisiksi omien projektiensa kanssa. Hyväluoma paljastaa Friggin pitävän häntä kaikkein kiireisimpänä tällä hetkellä. ”Koko bändi panostaa tällä hetkellä todella paljon, ja homma kehittyy kehittymistään: enemmän esiintymisiä, musiikkia ja motivaatiota, mutta myös enemmän työtä.”

Muihinkin yhtyeisiin on paikka auennut keikkatuurauksien kautta. ”Valinta on ollut luonteva, kun on ollut tuurailemassa.” Näin kävi muun muassa Tjango! -yhtyeen, jonka nimi ja osittain tyylikin on sekoitus tangosta ja jazzkitaristi Django Reinhardtista, sekä Tsuumi Sound Systemin kanssa.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Santeri Kaipiainen