Tampereen mitalla vai Saimaan sävelin?

 

Tampere hakee paikkaa Euroopan turistirysänä. Vai onko kysymys ihan jostakin muusta, ehkä itsensä uudistamisesta? Tampere haluaa nimittäin päästä Euroopan vuoden 2026 kulttuuripääkaupungiksi. Samaan hakuun ovat ilmoittautuneet myös Oulu ja Savonlinna.

 

Varmaa on vain se, että toinen Euroopan kulttuuripääkaupungeista tulee olemaan Suomessa, toinen Slovakiassa. Tampere ottaa hakukumppanikseen taidekaupunki Mänttä-Vilppulan, joka yltiöpäisesti ilmoitti jo pari vuotta sitten hakevansa titteliä. Tampere hakee titteliä jo toistamiseen, edellisen kerran se jäi rannalle Turun korjatessa potin 2011.

Suomesta samoille Euroopan Union luovan tuen suurimmille apajille suuntaavat myös Oulu ja Savonlinna. Kuulostaako naurettavalta?

Katsotaanpa tarkemmin, kenen lelut hiekkalaatikolla kiinnostaisivat eniten.

Tampere on asukasluvultaan suurin, suomalaisten silmissä vetovoimaisin ja sivistynein ehdokas, jos asiaa mittaa korkeakoulujen ja kulttuuripalvelujen määrällä ja tasolla.

Nämä eivät kuitenkaan automaattisesti nosta sitä Oulun ja Savonlinnan edelle. Tampereella on kyllä Suomen parhaana palkittu museokeskus Vapriikki, kymmenkunta ammattiteatteria ja kapellimestarikomeetta Santtu-Matias Rouvalin lentoon nostama Tampere Filharmonia, mutta Euroopan kulttuuripääkaupunkileikissä ollaan kiinnostuneita muusta kuin instituutioiden tarjonnasta.

Kulttuuripääkaupunki on se, joka lisää kansalaistensa vuorovaikutusta ja tuo oman kulttuurisen moninaisuutensa parhaiten esiin.

Eli pakka pitää osata sekoittaa kunnolla ja kehittää ihan uusia pelejä. Tampereella, pelialan yritysten luvatussa kaupungissa sen luulisi onnistuvan. Sama valtti on Oululla.

En tarkoita nyt mobiili- ja tietokonepelejä, vaan sellaisia kulttuurisen toiminnan tapoja, joissa kaupunkilainen ottaa kultuuriympäristön ja asuinalueen haltuunsa. Ei siis vain lipunostajana ja asiakkaana, vaan luovana tekijänä, osallistujana. Ja samasta prosessista pitäisi hyötyä myös elinkeinoelämän.

No mitä sellainen tekeminen sitten on?

Sitä ei taida tietää vielä kukaan.

Tampereella kulttuurikaupunkivuoden hakuprosessin luovana johtajana aloitti äskettäin ohjaaja Juha Hemanus ja tuottajana Filharmonian apulaisintendentti Eija Oravuo, kokeneita prosessien rakentajia molemmat, mutta heiltäkään ei irtoa vielä vastausta.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Anne Välinoro

Kirjoittaja on Tampereella asuva vapaa kulttuuritoimija, toimittaja ja ohjaaja, joka viettää kesät Savonlinnassa.