Syyskauden musikaaleja

Lahden kaupunginteatterin Nunnia ja konnia -musikaalin pääosassa vierailee Ushma Karnani (kesk.). © Johannes Wilenius

 

Musiikkiteatterin ystävän näkökulmasta syyskauden musikaalitarjonta vaikuttaa runsaalta ja monipuoliselta. Tarjolla on klassikoiden seassa jokunen kantaesityskin, mutta ennen kaikkea paljon siltä väliltä. Seuraavassa poimintoja kiinnostavista ensi-illoista.

 

Huumoria ja fantasiaa

Lahden kaupunginteatteri esittää ”taivaallisen hauskan musikaalin” Nunnia ja konnia, jossa diskolaulajattaren urasta haaveileva Deloris (Ushma Karnani) yrittää saada uralleen nostetta alamaailmassa häärivän miesystävänsä yökerhossa, mutta joutuu epäonnisesti pakenemaan gangstereita nunnaluostariin. Kaksi hyvin erilaista maailmaa joutuvat kipunoivalle törmäyskurssille, kun vauhtiin ja vapauteen tottunut laulajatar yrittää sopeutua luostarin kuriin.

Soulin ja gospelin tahtiin etenevä musikaali perustuu Whoopi Goldbergin tähdittämään samannimiseen elokuvaan ja tulee ensi-iltaan Lahdessa 4. syyskuuta. Ohjaus on Ilkka Laasosen, musiikin sovittaa ja orkesteria johtaa Antti Vauramo.

Vaihtoehtoisen tulkinnan samasta aiheesta voi kokea Pohjanmaalla jo 31. elokuuta, kun Nunnia ja konnia saa Kokkolassa ensi-iltansa Kimmo Virtasen ohjaamana, Alisha Davidow’n lavastamana ja Mikko Pellisen 14-henkisen orkesterin voimin. Esitys on Kokkolan kaupunginteatterin suurimpia spektaakkeleita miesmuistiin.

Kymenlaaksossa ei ole nunnista havaintoa, mutta konnia näyttää olevan liikenteessä sielläkin. Ranskan Rivieralle sijoittuva Herrasmieshuijarit avaa Kouvolan teatterin näytäntökauden 12. syyskuuta, musikaalikomedian ohjauksesta vastaa Mika Nuojua, koreografiasta Osku Heiskanen ja orkesteria johtaa Iikka Kahri.

Riku Pelo laulaa nimiroolin Jyväskylän kaupunginteatterin suurmusikaalissa Phantom – Pariisin oopperan kummitus. Maury Eastonin säveltämä musikaaliversio Gaston Leroux’n kuulusta romaanista on nähty Suomessa ammattinäyttämöllä tiettävästi vain kerran aiemmin. © Jiri Halttunen

Jyväskylässä puolestaan tartutaan tänä syksynä Oopperan kummituksen vähemmän tunnettuun versioon, jonka musiikin on Andrew Lloyd Webberin sijaan säveltänyt Maury Yeston ja kirjoittanut Arthur Kopit. Gaston Leroux’n romaaniin pohjautuva, viime vuosisadan alun Ranskaan sijoittuva musikaali on saanut suomalaiseksi nimekseen Phantom – Pariisin oopperan kummitus. Maiju Sallaksen ohjaaman, 7. syyskuuta ensi-iltansa saavan esityksen nimiroolissa vierailee Kansallisoopperan lavalta ja Virtuoso-lauluyhtyeestäkin tunnettu Riku Pelo. Kymmenhenkistä orkesteria johtaa Jari Puhakka.

Romanttisen Amélie-musikaalin nimiroolissa ihastuttaa Turun kaupunginteatterissa ensimmäistä kertaa vieraileva Marketta Tikkanen.

Niin ikään Pariisiin sijoittuvan romanttisen Amélien Suomen kantaesitys nähdään Turussa 13. syyskuuta. Jean-Pierre Jeunet’n komediaelokuvaan perustuvan, Broadwaylla pari vuotta sitten ensiesityksensä saaneen musikaalin on säveltänyt Daniel Messén. Turussa sen ohjaa Reija Wäre, ja päärooleissa hurmaavat Marketta Tikkanen ja Mikael Saari.

Lapsikatsojille suunnattua musiikkiteatteritarjontaa tuntuu olevan alkavalla kaudella niukemmin kuin yleensä, mutta kyllä sitäkin löytyy – Helsingin lisäksi esimerkiksi Oulusta. Sinnekään ei tosin tänä syksynä tule uutta musikaalia, mutta suurella näyttämöllä jatkaa keväällä ensi-iltansa saanut supersuosittu Peppi Pitkätossu.

 

Paheita ja poikabändejä

Kaiken ranskalaisuuden vastapainona Kuopion kaupunginteatterissa sukelletaan 14. syyskuuta 1930-luvun Berliinin paheelliselle Kit Kat -klubille, jossa kirjailija ja yökerholaulajatar rakastuvat musikaalissa Cabaret. Sally Bowlesina esiintyy Johanna Kuuva, ja musikaalissa vierailee myös Kuopion Viulunsoittaja katolla -esityksessä katsojat hurmannut Kai Hyttinen. Klassikon ohjaa unkarilainen Péter Forgács.

Kuopion kaupunginteatterissa matkataan syksyllä Berliinin paheelliselle Kit Kat -klubille, jossa kirjailija ja yökerholaulajatar rakastuvat musikaalissa Cabaret.

Cabaret on tulevalla kaudella mahdollista katsastaa monena eri versiona, sillä myös Lappeenrannan ja Rovaniemen teatterit ovat valinneet sen ohjelmistoonsa. Ensi-illat ovat 14. ja 21. syyskuuta.

Porin teatterissa puolestaan nähdään sadan vuoden takaiseen Lontooseen sijoittuva musikaalikomedian klassikko My Fair Lady, joka kertoo Eliza Doolittlen (Maarit Niemelä) matkasta kaduilta seurapiireihin. Unohtumattomien sävelmien ja lystikkäiden sanaleikkien varaan rakentuva klassikkomusikaali nähdään Porissa Mikko Koivusalon nerokkaana suomennoksena 7. syyskuuta alkaen. Musiikin sovittaa ja johtaa Seppo Tyni.

Komediaa on luvassa Vaasassakin, jonka kaupunginteatteri tuo ensi-iltaan 14. syyskuuta Marilyn Monroen tähdittämään elokuvaklassikkoon perustuvan musikaalin Sugar – Piukat paikat. Luvassa on glamouria, romantiikkaa, kommelluksia, ristiinpukeutumista ja tarttuvia melodioita.

Ville Seivo (vas.) ja Oiva Nuojua esittävät kaksikkoa, joka pakenee mafian kynsistä naisorkesterin helmoihin Vaasan kaupunginteatterin musikaalikomediassa Sugar – Piukat paikat. Hemaisevan Sugar Kanen roolissa on Emmi Kangas. © Linus Lindholm

Seinäjoen kaupunginteatterissa ollaankin sitten vakavampia – Arvo Salon ja Kaj Chydeniuksen kuusikymmenlukuista poliittista paatosta uhkuva musiikkinäytelmä Lapualaisooppera nähdään Juha Luukkosen päivitettynä sovituksena 7. syyskuuta alkaen Vanhalla teatterilla – ja samalla ensimmäistä kertaa ammattiteatterissa Pohjanmaalla.

Juha Luukkonen ohjaa Seinäjoen kaupunginteatterille Arvo Salon ja Kaj Chydeniuksen Lapualaisoopperan 2000-luvulle päivitettynä sovituksena. © Anna Valtari

1930-luvun vihan, väkivallan ja kahtia jakautuneen kansan aikaa kuvaava Lapualaisooppera peilautuu tämän päivän Suomeen kysyen, minne olemme matkalla nyt, vuonna 2019. Lavalla nähdään koko Seinäjoen kaupunginteatterin näyttelijäkunta.

Myös Kotkan kaupunginteatteri tarttuu rankkaan aiheeseen, kun ensi-iltaan niin ikään 7. syyskuuta tulee yksi syksyn kotimaisia kantaesityksiä. Miko Jaakkolan kirjoittama ja ohjaama M/S Estonia on toivorikas musiikkinäytelmä virolaisesta Alinasta (Ella Mustajärvi), joka yhtenä harvoista selviytyy vuonna 1994 sattuneesta merionnettomuudesta.

Uudenlaista musiikkiteatteria suuren näyttelijäensemblen, nukkehahmojen ja animoitujen esineiden voimin kokeilee Åbo Svenska Teater kantaesityksessään 19. syyskuuta, jolloin näyttämölle tuodaan ÅST:n Myrskyluodon Maijan ohjanneen Jakob Höglundin uusi teos Kalevala.

Turussa harjoitellaan ÅST:n ja lähiseudun oppilaitosten yhteistyönä Jakob Höglundin Kalevalaa, joka yhdistelee visuaalista teatteria ja nukkehahmoja musikaali-ilmaisuun. © Pette Rissanen

Kalevala on loppuhuipennus musiikki- ja nukketeatterin erikoisopinnoille, jotka on toteutettu Pietarsaaren ammattikorkeakoulu Novian, Turun ammattikorkeakoulun ja Åbo Svenska Teaterin yhteistyönä. Nuket on suunnitellut ja valmistanut Heini Maaranen, lavastuksesta, ja puvuista vastaa Heidi Wikar. Uutta musiikkia esitykseen on säveltänyt Robert Kock, ja laulujen teksteistä vastaa Tobias Zilliacus.

Tampereen työväen teatterin yleisö- ja arvostelumenestys Billy Elliot jatkaa syyskaudelle 2019 ja saa rinnalleen Vuonna 85 -manserockmusikaalin tekijätiimin uutuuden, jossa on siirrytty siloisten poikabändien vuosikymmenelle.

Eletään vuotta 1992, ja talouden nousukiidossa perustettu äänimainosyhtiö on mennyt laman myötä konkurssiin. Firmaa pyörittävät kaverukset etsivät epätoivoissaan uutta käänteentekevää ideaa – ja löytyyhän se. Ysäripoppia tulviva Poikabändi kertoo Toijalan tähtitehtaalta ponnistavan ToiBoysin tarinan 5. syyskuuta alkaen. Käsikirjoituksesta ja ohjauksesta vastaavat Heikki Syrjä ja Riku Suokas, koreografiat tekee Markku Nenonen.

TTT siirtyy kasarilta ysärille, kun Jonas Saari (vas.), Jari Ahola, Jon-Jon Geitel, Lauri Mikkola ja Saska Pulkkinen perustavat Poikabändin. © Harri Hinkka

 

Ilmapallosta aaltojen alle

Maakuntateatterien musikaalitarjonta on tulevalla kaudella runsasta, vaihtelevaa ja virkistävää, mutta tottahan myös pääkaupungissa nähdään syksyn alkaessa musiikkiteatteria moneen lähtöön ja mittakaavaan.

Helsinkiläisen Musiikkiteatteri Kapsäkin Maailman ympäri 80 päivässä tuo Jules Vernen toistasataa vuotta vanhan romaanin nykypäivään. Jussi Nikkilän ohjaamassa vauhdikkaassa koko perheen seikkailussa Phileas Fogg lyö omaisuudestaan vetoa, että pystyy kiertämään maapallon sovitussa ajassa. Viiden näyttelijän kommellustentäyteisellä reissulla vaihdetaan tiuhaan tekoviiksiä, takkeja ja mantereita 2. lokakuuta alkaen.

Musiikkiteatteri Kapsäkin Antti Korhonen (vas.), Paavo Kerosuo, Anna-Sofia Tuominen, Veera Railio ja Olli Riipinen esittävät viiteen pekkaan Maailman ympäri 80 päivässä -esityksen kaikki roolit.

Jotain aivan muuta tarjoileekin sitten Kapsäkin Impromusikaalishow, jossa Stella Polariksen näyttelijät loihtivat esiin ennennäkemättömän musikaalin yleisön silmien edessä. Impromusikaalishow’n ensimmäinen esitys on 15. marraskuuta, mutta jokainen ilta senkin jälkeen on ”ensi-ilta”, sillä show syntyy vuorovaikutuksessa katsojien kanssa – ilman käsikirjoitusta tai ennalta sovittua juonta.

Näyttelijät, muusikot ja valosuunnittelijat ovat valmiina heittäytymään hetkeen ja synnyttämään yleisön ideoista hauskoja, koskettavia, jännittäviä ja varmasti ainutlaatuisia lauluja ja tarinoita. Stella Polariksen vaihtuvaan esiintyjäjoukkoon lukeutuvat muun muassa Sari Havas, Pihla Penttinen, Sari Siikander, Jussi Vatanen sekä kolmihenkinen bändi.

Aleksanterin teatterissa Bulevardilla nähdään uuden kotimaisen Iloisten sielujen hotellin lisäesityksiä 21. ja 22. elokuuta. Ensi-iltansa kevätkaudella saaneessa, Jukka Nykäsen säveltämässä murhamusikaalissa Virpi Hämeen-Anttilan dekkarihahmot seikkailevat 1920-luvun Helsingissä. Aleksanterin teatteri tarjoilee syksyllä myös runsaasti oopperaa, konsertteja, tanssia ja puheteatteria.

Syksyn musikaalitarjonnan sokerina pohjalla – nyt sananmukaisesti – on Helsingin Kaupunginteatteri, sillä sen suuri näyttämö muuntuu vedenalaiseksi taikamaailmaksi 29. elokuuta alkaen, jolloin lumoavasta musiikistaan tunnettu suurmusikaali Pieni merenneito rantautuu ensi kertaa Suomeen.

Sonja Pajunoja esittää prinsessa Arielin roolissa Alan Menkenin lumoavia lauluja Helsingin Kaupunginteatterin suurmusikaalissa Pieni merenneito. Lehdistötilaisuudessa merenneidon rinnalla poseerasi prinssi Erikiä esittävä Martti Manninen. © Tiia Öhman

H.C. Andersenin satuun ja Disneyn animaatioelokuvaan perustuvassa musikaalissa merenneito Ariel haluaa jättää merenpohjassa elelevän kuningaskunnan ja muuttaa ihmisten maailmaan. Suurta esiintyjäjoukkoa ja massiivista näyttämökoneistoa lennätyksineen, nukkeineen ja trikkeineen luotsaa Kinky Bootsista tuttu ohjaaja Samuel Harjanne.

Tommi Saarela

 

Lue lisää Musikaalisyksystä, Musikaalin taikapölyä