Striimauksille kysyntää orkestereissa

 

Matti Heinonen viimeistelee robottikameroiden sijainteja Sibeliustalon lavalla. © Matti Tuomisto

Matti Heinonen on äänittänyt musiikin yli tuhannelle äänilevylle. Kun korona iski keväällä 2020, työn painopiste siirtyi orkesterien konserttien striimauksiin eli verkkolähetyksiin. Kysyntä niille oli kovaa.

 

Lahden Sibeliustalossa on orkesterilavan takatiloissa rekanmentävät ovet, joista Matti Heinonen on ajanut ison ulkotuotantoautonsa lämpimiin sisätiloihin. Tämä on kätevää: kameroiden ja mikrofonien kaapelit voi vetää konserttisalista autoon kuivilla pinnoilla.

Okko Kamun johtamalla Sinfonia Lahdella oli Sibeliustalossa 12. marraskuuta ohjelmassaan kiinnostava harvinaisuus: Xaver Scharwenkan (1850-1924) ensimmäinen pianokonsertto, solistinaan Risto-Matti Marin. Hän soitti säkenöivästi yli puolituntisen konserton, joka koostui kolmesta nopeasta osasta.

Scharwenka syntyi Puolassa mutta tuli 15-vuotiaana opiskelemaan Berliiniin. Hänestä kehittyi virtuoosinen pianisti mutta myös etevä säveltäjä. Ensimmäisen konserttonsa Scharwenka soitti Helsingissä vuonna 1899, mikä olikin ennen Lahtea tiettävästi teoksen ainoa esitys Suomessa.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi