Seong-Jin Cho soittaa kuin laulaisi tai maalaisi

 

© HARALD HOFFMANN / DG

RSO:n solistina debytoiva korealainen Seong-Jin Cho on luonut mainetta herkkänä pianon runoilijana, mikä on aivan muuta kuin mitä aasialaisilta muusikoilta on totuttu odottamaan. Hän vastustaa teknispainotteista kilpailuhenkeä ja toivoo tilalle rakkautta musiikkiin.

 

Seong-Jin Cho vastaa puhelimeen Varsovasta, jossa hän on soittamassa Rahmaninovin toista pianokonserttoa. Samaa teosta hän soittaa 13. joulukuuta Hannu Linnun ja RSO:n kanssa Musiikkitalossa. Varsova herättää hänessä tietenkin monia muistoja, sillä Chopin-kilpailujen voitto kolme vuotta sitten sysäsi nuorukaisen kansainväliselle uralle.

”Tuntoni täällä ovat silti ristiriitaiset. Totta kai iloitsen yhä voitostani, mutta kilpailussa soittaminen ei ollut miellyttävä kokemus. Olin hermostunut ja stressaantunut”, hän kertoo.

”En ylipäätäänkään pidä ajatuksesta kilpailla muiden ihmisten kanssa, ja erityisesti musiikissa se on hölynpölyä. Kilpailut ovat kuitenkin välttämättömiä etenkin aasialaisille muusikoille, jos haluaa päästä soittamaan Eurooppaan. Muuta samanlaista mahdollisuutta ei oikein ole.”

Cho oli onnekas, sillä heti Chopin-kilpailuvoiton jälkeen hän sai levytyssopimuksen Deutsche Grammophonen kanssa, ja konsertit alkoivat täyttää kalenteria, vaikka opinnot Pariisissa olivat vielä kesken. Berliinin filharmonikot pyysi häntä solistikseen kiertueelle Lang Langin paikkaajana, ja nyt 24-vuotiaana hän on debytoinut käytännössä kaikissa tärkeimmissä konserttitaloissa, useisiin jo palatenkin.

Media hehkuttaa sitä, miten Cho on saanut kotimaassaan jo rock-tähden aseman, mutta itse hän pitää vertausta kaukaa haettuna. 

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Harri Kuusisaari