Samaan aikaan edellä ja jäljessä

 

© Heikki Tuuli

Tuomas Katajalasta on hiljalleen tullut Suomen kansainvälisesti kysytyin tenori – vaikka hän panttasikin oopperalavoille siirtymistä verrattain pitkään. Urasuunnittelu viiden vuoden sykleissä auttaa pysymään tärkeimmän tekemisen äärellä.

 

Tenori Tuomas Katajalalla on meneillään vauhdikas esityskausi. Syyskuussa hän esitti Igor Stravinskyn Renardin RSO:n kanssa, ja tulossa ovat uusi Don Giovanni -tuotanto Moskovan Bolšoissa, Walter Braunfelsin Die Vögel -oopperan Ranskan-ensiesitykset, Alfred Schnittken Faust-kantaatti Roomassa Antonio Pappanon johdolla, jo kahdesti siirtynyt Bachin Johannes-passio Lissabonin Gulbenkian-orkesterin kanssa, Mozart-konsertti Potsdamissa ja Tampereen oopperan Taikahuilu.

Lisäksi hänen kautensa Urkuyö ja Aaria -festivaalin taiteellisena johtajana alkoi syyskuussa, ja esiintyjätarjouksia on alkanut jo ropista festivaalin sähköpostiin. Espoossa järjestettävä festivaali on kesäkuusta elokuuhun ulottuvan kestonsa puolesta Suomen pisin.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi