Ville Ojanen, perinteestä partituuriksi

 

Ville Ojanen Kameleontti-yhtyeensä kera esiintymässä Kaustisella. © Risto Savolainen

Monet orkesterisäveltäjät ovat kautta vuosisatojen tutkineet ja uudelleensovittaneet kansanmusiikkia, mutta harvemmassa ovat orkesterille kirjoittaneet kansanmuusikot. Yksi heistä on Ville Ojanen, jolle musikaalit, konsertot ja orkesterinjohto ovat yhtä rakkaita työn kohteita kuin laaja kansanperinne.

 

Monen muun pelimannin tavoin on myös Ville Ojanen (s. 1972) on kotoisin Kaustiselta, mutta tavanomaiseen kansanmusiikin ammattilaisen muottiin hän ei sujahda.

© Nelli Ojanen

”Lähdin Jyväskylään opiskelemaan musiikkikasvatusta, jota tahkosin pitkän kaavan mukaan eli 16 vuotta”, Ojanen nauraa. ”Pääsin myös Sibelius-Akatemian kansanmusiikkilinjalle, mutta halusin laajempaa koulutusta. Olin jo silloin hirveän kiinnostunut klassisesta musiikista, orkestroinnista ja eri genreistä. Kaustisella oli tullut jo soitettua niin paljon kansanmusiikkia.” Neljän opintovuoden jälkeen Ojanen muutti Helsinkiin tekemään säveltäjän, muusikon ja opettajan hajanaisia hommia, ennen kaikkea Troka-yhtyeen riveissä, kunnes lastenmusiikkiorkesteri Loiskis vei jälleen Jyväskylään. ”Viimeiset 12 vuotta olen toiminut freelancerina: välillä muusikkona, välillä säveltäjänä, ja jatkuvasti opettanut siinä rinnalla. Olen kokenut hyvänä ratkaisuna, että minulla on ollut erilainen väylä kuin suurimmalla osalla kansanmusiikin ammattilaisia. Se tuo uutta näkökulmaa.”

Nykyään Ojanen asuu perheensä kanssa Saarijärvellä. ”Tämä on kulttuurisesti maineikas pitäjä, Tapperin veljekset ovat täältä kotoisin, samoin Kirmo Lintinen. On toinen asia, miten se maine saadaan pidettyä”, Ojanen miettii. Hän on kunnan ainoa kansanmusiikin ekspertti.

”Kansanmusiikin ammattilaiset pyörivät lähes poikkeuksetta Helsingissä. Keski-Suomessa ei kansanmusiikki ole niin vahvoilla, joten omalla tekemisellä on täällä ollut suurempi merkitys. Monesti toiminta on vetäjistä kiinni: kun heitä on, niin homma lähtee rullaamaan. Samoin kuin Kaustisella on satsattu siihen, mikä siellä hyvin osataan, niin täälläkin pitäisi Saarijärven kanteletta tuoda rankasti esille ja laittaa lisää pökköä pesään.”

Ojasen mielestä juuri Jyväskylään olisi syytä saada maailmanmusiikin koulutuslinja. ”Innostus on siellä kova, musiikkikoulutus valmiiksi laaja ja maailmanmusiikin asiantuntijoita on useita.” 

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Santeri Kaipiainen