Pääsiäisen perinne on yhteinen

Matti Heinisen kirkko-oopperan Rakkauden ateria visualisointi perustuu Leonardo da Vincin (1452–1519) kuuluisaan freskoon Viimeinen ehtoollinen. Suomalaisen kamarioopperan tuotantoa nähdään Kuopiossa,

 

Pääsiäinen on monelle yhtä kuin musiikki. Suomalaisten kuorojen ja orkesterien passioperinne on elinvoimaista, ja saa myös uudenlaisia muotoja. Myös totuttujen passioiden ulkopuolella mahdollisuudet ohjelmistosuunnitteluun ovat lähes ehtymättömät. Entä mitä pääsiäinen merkitsee nykysäveltäjälle?

 

Bachin Matteus-passio esitettiin Suomessa ja Helsingissä ensimmäistä kertaa vuonna 1875. Pääkaupunkiseudulla Suomen Laulun passioperinne on 90-vuotias, Cantores Minoresin 40-vuotias, ja molemmissa kumppaniksi on viime aikoina vakiintunut periodiorkesteri.

Perustavanlaatuisten sointi- ja tulkintaoivallusten lisäksikin vanhan musiikin esityskäytäntöjen tutkimus voi tarjota tradition rinnalle yhä uusia näkökulmia ja piristysruiskeita. Kamarikuoro Key Ensemble esimerkiksi kehysti vastikään Bachin Johannes-passion 1500-1600-luvun musiikilla. Väite siitä, että Bachin aikana seurakunta osallistui koraaleihin on elävöitetty Kymi Sinfoniettan esityksessä, ja ehkä myös Suomen Laulun koko Matteus-passion kattavan singalong-tilaisuuden voi palauttaa samoihin tutkimustuloksiin.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Passioita moneen makuun

Passioesitykset ovat suomalaiskuulijoille läheinen tapa viettää pääsiäisen aikaa. Isä Bachin teokset ansaitsevat asemansa, mutta passiomusiikin historia on rikas, ja etsivä löytää keväästä aina myös vaihtelua. Eteläsuomalaisen Osakunnan Laulajat esittää pitkäperjantaina Helsingin Kannelmäen kirkossa Antonio Scandellon (1517-1580) Johannes-passion. Hiljaisen viikon keskiviikkona Vantaan Kamarikuoron taas voi kuulla tulkitsevan Myyrmäen kirkossa uudempaa musiikkia Jukka Kankaisen Luukas-passion muodossa. Pitkäperjantaina Espoon tuomiokirkossa Johann Christoph Demantiuksen (1567-1643) Johannes-passion esittää Kamarikuoro Novena, ja Turun Pyhän Katariinan kirkossa kuullaan kiirastorstaina Reinhard Keiserin (1634-1739) Markus-passio Turun konservatorion näkemyksenä.

  • Joensuun kaupunginorkesterin konsertti Joensuun evankelis-luterilaisessa kirkossa 9.4. sekä Turun filharmonisen orkesterin konsertti Turun tuomiokirkossa 14.4. Johtaa Jutta Seppinen.
  • J.S.Bachin Matteus-passio Hämeenlinnan Elania-areenalla 14.4. Suomalainen barokkiorkesteri, Drottningholms Barockensemble, Vox Cantorum ja Hämeenlinnan seudun kuorot. Ohjaus: Erik Söderblom.
  • Matti Heinisen kirkko-ooppera Rakkauden ateria Kuopion tuomiokirkossa (10.4. ja 7.7.), Espoon Tapiolan kirkossa (12.4.), Kouvolan keskuskirkossa (25.5.) ja Mäntsälän kirkossa (28.5.). Suomalaisen Kamarioopperan tuotanto.

Justus Pitkänen