Oopperallisia ikkunoita pyhimyksen elämään

Jani Sivén harjoitutti kuoroa ja soitinyhtyettä kesäkuun alussa. Oopperan soitinkokoonpanoon kuuluvat urut, harppu, saksofoni ja lyömäsoittimet. © Simo Toikkanen

Naantalin kirkossa elokuussa kantaesitettävä Pyhä Birgitta on Jani Sivénin kolmas ooppera.

 

Kun Turun Oopperakammarilta vuosi sitten keväällä tuli tilaus pyhästä Birgitasta kertovan oopperan säveltämiseksi, aihe oli ehtinyt muhia Jani Sivénin mielessä jo kymmenen vuotta.

”Jo [vuonna 2007] edellisen oopperani, keskiajalle sijoittuvan Abélard & Héloïsen aikaan kiinnostuin pyhästä Birgitasta, ja kun myöhemmin olin Paavalinkirkossa kuuntelemassa Markku Nurmisen urkukonserttia, ajatus Birgitta-aiheisen kirkko-oopperan säveltämisestä alkoi todella kiehtoa”, Sivén kertoo.

Markku Nurminen on urkurina myös teoksen kantaesityksessä Naantalin kirkossa 23. päivä elokuuta. Kantaesitystä on edeltänyt monivaiheinen polku. Sivén alkoi perehtyä Euroopan naissuojeluspyhimyksen elämään, ja kun mukaan tuli Abélard & Héloïsen ohjannut Ville Saukkonen, hän ehdotti yhteistyötä näyttelijä-ohjaaja Mirva Koivukankaan kanssa. Tämä oli aiemmin kirjoittanut monologinäytelmän pyhästä Birgitasta. Libretto valmistui, ja ohjaaja Saukkonen kannusti Oopperakammaria tilaamaan teoksen. Lopullinen kannustin oli Naantalin 575-vuotisjuhla, jota tänä vuonna vietetään.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Auli Särkiö-Pitkänen