Ida Moberg (1859–1947): säveltäjä ja elämäntotuuden etsijä

Ida Moberg (oikealla istumassa käsi poskella) Dresdenissä 1900-luvun alussa. Kuvan muut henkilöt saattaisivat olla Mobergin elämänkumppani Lotti Koch, kuvataiteilija Eva Ingman, pianonsoitonopettaja ja kriitikko Anna Ingman sekä Amalia Perander. © LÄHDE: PER-OLOF MOBERGIN VALOKUVA-ALBUMI (YKSITYINEN

Säveltäjä Ida Mobergille musiikki merkitsi syvähenkisen elämän muotoa ja sisäistä kilvoittelua. Näkemys näkyy myös sävellysten otsikoissa sekä muotorakenteissa ja symboliikassa. Viime aikoina on virinnyt uusi kiinnostus Mobergin musiikkia kohtaan.

 

Suurin osa säveltäjä ja kapellimestari Ida Mobergin tuotannosta on sävelletty orkesterille tai kuorolle tai niiden yhdistelmälle. Moberg halusi liikuttaa äänellisesti isoja joukkoja. Samalla hän pyrki liikuttamaan ihmisen sisintä: sävellysten aiheet liittyvät yleensä yksilön henkiseen muodonmuutokseen.

Moberg sävelsi orkesteriteoksia, kuoroteoksia, kantaatteja, oopperan, viulukonserton, yksinlauluja, kamarimusiikkia sekä pedagogista musiikkia. Moberg oli myös kapellimestari, mutta niitä töitä hän ei harmikseen saanut sukupuolensa takia, mitä hän valittaa kirjeissään. Elanto piti ansaita musiikkia opettamalla.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi