Näin soi musiikin vallankumous

 

François-Xavier Roth haluaa selvittää historiallisten lähteiden avulla säveltäjien perimmäisiä tarkoitusperiä, mutta tulkinnoilla on silti tilaa elää ja muuttua. © MONIKA KARCZMARCZYK

Kapellimestari François-Xavier Roth jatkaa seikkailuaan 1900-luvun alun musiikin palauttamisessa juurilleen alkuperäisiä soittimia ja esitysversioita käyttämällä. Ajan patinan puhdistaminen voi herättää uudelleen henkiin musiikin vallankumouksellisuuden, kuten Rothin ja Les Sciécles -orkesterin esitys Stravinskyn Kevätuhrista Musikfest Berlinissä osoitti.

 

Igor Stravinskyn Kevätuhrin kantaesitys Pariisin Champs-Élysées -teatterissa 1913 oli musiikin ja baletin historian tunnetuimpia skandaaleja ja päättyi mellakkaan. On spekuloitu, oliko syynä Vatslav Nižinskin koreografian primitivismi, vai oliko impressaari Sergei Djagilev junaillut sotkun, koska sellainen myy. Mutta jos yleisön hämmennyksen syy oli musiikissa, miten se aikanaan soi?

François-Xavier Roth päätti vuonna 2009 ottaa asiasta selvää ja alkoi perustamansa Les Sciécles -orkesterin kanssa onkia tietoja kantaesityksen ajan orkesterista, kerätä säilyneitä soittimia ja tarvittaessa rekonstruoida niitä. Samalla hän sai Sacher-säätiöltä luvan Stravinskyn alkuperäispartituurin käyttämiseen. Säveltäjä muokkasi myöhemmin sitä helpommaksi, mutta samalla menetettiin jotain alkuperäisen kirjoitustavan radikaaliudesta ja vaikeuden äärille menemisestä – esimerkkinä jousten näppäilyjen ja työntöjen vaihtelu lopun Uhritanssissa.

Roth ja Les Sciécles toivat työnsä tulokset ensi kertaa julki BBC Promsissa 2013, ja saman tien he jatkoivat matkaa muiden Ballets russes -teosten parissa. Käsittelyyn tulivat niin Stravinskyn muut baletit kuin Debussy, Ravel ja muut Djagilevin käyttämät säveltäjät.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi