Mustien kujilta koko kansan viihteeksi

LEVYTETYN JAZZIN SATAVUOTINEN HISTORIA, OSA 1

King Oliverin Creole Jazz Band esiintymässä Cichacgossa 1923. Yhtye vei jazzia solistisempaan suuntaan. Siihen myös Oliverin oppipoika Louis Armstrong liittyi.

 

On kulunut sata vuotta siitä, kun monikulttuurisessa New Orleansissa muotoutunutta jazzmusiikkia levytettiin ensimmäisen kerran. Jazzin syntymässä kohtasivat afrikkalainen rytmikäsitys, eurooppalainen musiikkiperinne ja bluesin siniset nuotit suotuisissa olosuhteissa. Rondon kolmiosainen sarja levytetyn jazzin aikakaudesta alkaa.

 

”Hän oli sulavakäytöksinen ja hienostunut. Aina kauniita naisia seuranaan. Valtava soundi, vahva ääni. Kun hän viritteli torveaan New Orleansissa, menivät lasit rikki aina Mississippi-joen toisella puolella Algiersissa asti. Hän oli kova taivuttelemaan nuotteja. Kykeni viemään ne notkolle ja taivuttamaan takaisin puhtaina.

Hänen osasi valittaa voihkivasti torvellaan ja arpeggioi fanfaarimaisia vähennettyjä sointuja ylös alas niin, että jopa taivaan enkelit hurrasivat.”

Buddy Boldenin tärkeä panos jazzin syntyyn 1900-luvun alkuvuosina on laajasti tunnustettu, mutta äänitallenteita häneltä ei ole säilynyt.

Näin kuvaili orkesterinjohtaja Duke Ellington aikanaan Buddy Boldenia, jazzmusiikin historian suureksi tuntemattomaksi jäänyttä legendaarista afrikkalais-amerikkalaista kornetistia. Boldenin tärkeä panos jazzin syntyyn aivan 1900-luvun alkuvuosina on laajasti tunnustettu, mutta äänitallenteiden puuttuessa on hänestä ainoastaan legenda jäljellä.

Bix Beiderbecke – merkittävä jazzin tulevaisuuden tiennäyttäjä!

Monikulttuurisessa New Orleansissa muotoutunutta jazzmusiikkia levytettiin ensimmäisen kerran vasta vuonna 1917 New Yorkissa. Studiossa oli tuolloin valkoihoisista muusikoista koostunut Original Dixieland Jazz Band kornetisti Nick LaRoccan johdolla.

Tarinan mukaan levytysmahdollisuutta tarjottiin jo paria vuotta aiemmin New Yorkissa esiintyneelle New Orleans -kokoonpanolle Original Creole Orchestralle, mutta Buddy Boldenin oppipoika, yhtyeen kreolitaustainen kornetisti Freddie Keppard, kieltäytyi kunniasta epäillen kilpailijoiden kopioivan hänen tyylinsä levyltä.

Jälkiviisaana voi todeta tämän olleen huono päätös, sillä ODJB:n Livery Stable Blues -kappaletta myytiin yli miljoona kappaletta jo kuuden kuukauden kuluessa sen julkaisemisesta.

Jazzmusiikista tuli 1920-luvun suuri villitys, kun valkoihoinen väestökin ympäri Yhdysvaltoja innostui uudesta, eksoottisesta soinnista, ja koko iloinen vuosikymmen sai nimen ”The Jazz Age”. Pasunisti Kid Oryn Sunshine Orchestra sai vihdoin vuonna 1922 ensimmäisenä värillisenä yhtyeenä levyttää kappaleen Ory’s Creole Trombone.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Jukkis Uotila

 


Lähteet, mm:

  • Gunther Schuller: Early Jazz-It’s Roots and Musical Development (Oxford Univ. Press 1968)
  • Ted Gioia: The History of Jazz (Oxford Univ.Press 2011)
  • Lee Evans: The African Origins of Jazz (JazzEd Magazine 2012)
  • A New Orleans Jazz History 1895-1927 (https://www.nps.gov/jazz/learn/historyculture/jazz_history)
  • Smithsonian Institute (https://smithsonian.org)
  • Daniel Hardie: Buddy Bolden and the Early History of Jazz (iUniverse 2000)
  • Duke Ellington lainaus Clark Terryn muistelemana lähteestä:The Cambridge Companion to Duke Ellington (Edward Green, Evan Spring)

Levyluettelo:

  • Jazz: The Smithsonian Anthology
  • The Blues: A Smithsonian Collection of Classic Blues Singers
  • Scott Joplin: Piano Rags (played by Joshua Rifkin)
  • The Anthology of Boogie Woogie Piano (Primo)
  • James P. Johnson: Classics 1921-1928 (RCA)
  • King Oliver: The Complete 1923 Jazz Band Recordings (Off the Record)
  • Louis Armstrong: The Best of the Hot Five & Hot Seven recordings (Columbia)
  • Louis Armstrong, vol.4: Louis Armstrong and Earl Hines (Columbia)
  • Jelly Roll Morton: Complete recorded work 1926-30 (Bluebird/RCA)
  • Fletcher Henderson: A Study in frustration (Columbia)
  • Bix Beiderbecke & Frankie Trumbauer: Bix & Tram (JSP records)
  • Art Tatum: Piano Starts Here (Columbia)
  • Coleman Hawkins: Body and Soul 1933-1949 (Naxos)

1 KOMMENTTI