Musikaalia täydellä sydämellä

 

Kuopion kaupunginteatterin syksy käynnistyy 12. syyskuuta tuoreella kotimaisella Äidinmaa-musikaalilla. Vahvoja naisia ja heidän valintojaan kuvailevan sukupolvikertomuksen ovat säveltäneet Esa Nieminen ja Niklas Rosström. Musikaalin ”nuorta Annia” esittää Lotta Vaattovaara. © Antti Karppinen

 

Ensi syksynä teatterinäyttämöt notkuvat musikaalien ystäville katetuista herkuista, kun luvassa on toinen toistaan värikkäämpiä ja tunteikkaampia musikaaleja. Samuel Harjanne ohjaa niistä kaksi suurinta.

 

Samuel Harjanteen elämä näyttää olleen pelkkää musikaalia pienestä pitäen. Ja ainakin hän aloitti suoraan huipulta: poikakuorosta lauluoppinsa saaneena Harjanne debytoi musiikkiteatterinäyttämöllä Kansallisoopperan Taikahuilussa kymmenvuotiaana ja pääsi heti perään Helsingin Kaupunginteatterin siihen mennessä mittavimpaan musikaaliproduktioon Les Misérables.

Klassisen laulunopettajan ja RSO:n soolotrumpetistin perheessä kasvaneena Samuel ei kuulemma ennen Les Misérablesia edes tiennyt, mitä sana ”musikaali” tarkoittaa, mutta kokemus vei jalat alta.

”Tajusin, että tätä minä haluan! Musikaalista löysin saman mahtipontisuuden, teatraalisuuden ja draaman kuin oopperasta, mutta musiikin kieli oli laajempaa, rytmikkäämpää, popimpaa ja puhutteli minua enemmän.”

Myöhemmin, alle parikymppisenä, kohdalle osunut onnenpotku lennätti Harjanteen Kiss Me, Kate -musikaaliin ja sitä kautta vääjäämättä ammattiuralle musiikkiteatteriin.

”En olisi ehkä ansainnut paikkaa Katen ensemblessä, mutta Osku Heiskanen on myöhemmin väittänyt kiinnittäneensä minut siksi, ettei näin pahasti musikaaleihin hurahtanutta nörttiä raaskinut uloskaan jättää. Hänen mielestään kuuluin alalle”, Harjanne hymyilee.

Sitten tulivat Marco Bjurströmin ohjaukset Avenue Q ja High School Musical, joiden jälkeen Harjannetta on nähty säännöllisesti isoissa musikaaleissa eri puolilla maata. Jos kiinnitystä ei ole joskus syystä tai toisesta napsahtanut, on ollut aikaa keskittyä toiseen pääammattiin, ääninäyttelemiseen.

”Olen dubannut animaatioita kymmenvuotiaasta, alan siis olla tämän ikäisenä jo alan veteraaneja Suomessa”, Harjanne naurahtaa.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Tuoretta ja upouutta

Klassikoiden rinnalla teatterisyksy 2018 tarjoaa poikkeuksellisen paljon tämän vuosikymmenen uutta musiikkiteatteria ja kantaesityksiä niin koti- kuin ulkomailta.

Odotettuihin kotimaisiin kantaesityksiin lukeutuva Varissuo kruunaa Turun kaupunginteatterin paikallisaiheisiin kietoutuvan musikaalien trilogian. Kakola– ja Seili-musikaalitkin ohjannut Mikko Kouki pitelee lankoja myös päätösosassa, jonka liikekielen suunnittelee maan ykköskoreografeihin lukeutuva Reija Wäre. 7. syyskuuta kantaesitettävän musikaalin sävellyksistä vastaavat Tom of Finlandissa yhteistyönsä aloittaneet Jori Sjöroos ja Jussi Vahvaselkä vahvistettuna Tuomo Prättälällä.

Stingin lapsuudenkokemuksiin telakan varjoissa perustuva ja rocktähden itsensä säveltämä Viimeinen laiva on tämän vuosikymmenen kansainvälisiä merkkiteoksia, jonka toivoisi juurtuvan teatterien ohjelmistoon. Maailmalla Stingin teoksesta ei kuitenkaan ole jostain syystä tullut hittiä, ja Euroopan kantaesityksestä vastasikin vajaa vuosi sitten juuri Turun Kaupunginteatteri.

Turun jälkeen Kotkan kaupunginteatteri tarttuu nyt Mikko Koivusalon suomentamaan musikaaliin ohjaaja Hanna Kirjavaisen ja kapellimestari Ari Ismälän johdolla. Stingin uljaan musiikin kannattelema koskettava kertomus tulee Kotkassa ensi-iltaan 8. syyskuuta.

Paria kuukautta myöhemmin Kotkan kaupunginteatterin suurella näyttämöllä pureudutaan vahvaan paikallisaiheeseen Ari-Pekka Lahden kirjoittamassa musiikkinäytelmässä Junnu – Sydämeni tänne jää. 10. marraskuuta ensi-iltansa saava lämminhenkinen musiikkinäytelmä seurailee Juha ”Watt” Vainion matkaa ”Kotkan pojasta” koko maan rakastamaksi lauluntekijäksi.

Junnun tarinaa musiikkiteatterin näyttämöllä ovat aiemmin kertoneet Jukka Virtanen ja Jaakko Salo. Vainion ennenaikaisen kuoleman jälkimainingeissa valmistuneen Albatrossi ja Heiskanen -musiikkinäytelmän rinnalle mahtuu nyt neljännesvuosisata myöhemmin jo toinenkin näkemys laulujen suurmiehestä.

 

Kotimaisuus kunniassa

Lauluntekijä Pauli Hanhiniemen ja Kolmas nainen -bändin klassikkobiisien hahmot heräävät henkiin Seinäjoen kaupunginteatterin kantaesityksessä 26. lokakuuta. Tästä asti aikaa -musikaali kertoo unelmiaan tavoittelevien Turon (Olli Rahkonen) ja Emman (Reeta Vestman) tarinan.

Uutta on luvassa Hämeenlinnaankin, jonne Vuonna 85 -musikaalin tekijäkaksikko Heikki Syrjä ja Riku Suokas tuo kantaesitykseen 1. syyskuuta musiikkikomedian Tahtien sota. Musikaalin kuvitteellisessa Suomessa rokista on tullut kiellettyä ja hallitsevaan asemaan on noussut pelätty Tangomafia. Esityksen musiikkina kuullaan koti- ja ulkomaista iskelmää ja poppia.

Kokkolan kaupunginteatterin päänäyttämöllä syvennytään 2. marraskuuta alkaen suomalaisen populaarimusiikin lahjakkaimpiin artisteihin lukeutuneen Carolan uraan. Juha Vuorisen ohjaamassa Carola – Sydämeen jäi soimaan -musiikkinäytelmässä kuullaan laulajattaren tunnetuksi tekemiä kappaleita uusina sovituksina. Nimiroolia esittää Hanna Vähäniemi.

Tämän vuosikymmenen kotimaisiin suurmusikaaleihin lukeutuva Katri Helena kokoaa 22. syyskuuta Kemin kaupunginteatterin näyttämölle ennennäkemättömän joukon näyttelijöitä, tanssijoita ja muusikoita kertomaan tarinaa rakastetusta iskelmätaivaan kiintotähdestä. Ohjauksesta ja koreografiasta vastaa Seppo Välinen, kapellimestarina on Anna Laakso.

Tommi Saarela