Musiikki kutsuu teatteria

 

Tampere-talossa maaliskuussa nähtävä kamariversio Kaija Saariahon La Passion de Simone -oratoriosta korostaa yhteisöllisyyttä ja myötätuntoa. Kuvassa esitys Saint-Denis’n katedraalissa. © La Chambre aux échos

Ranskalais-suomalainen ohjaaja Aleksi Barrière uskoo, että musiikkiteatteri on mielekkäimpiä tapoja luoda musiikkia yhteiskunnallisesti vaikuttavalla tavalla. Hänen musiikkiteatteriryhmänsä La Chambre aux échos vierailee helmi-maaliskuussa ensi kertaa Suomessa. Se on mukana mm. Barrièren äidin Kaija Saariahon tapahtumassa Tampereella.

 

Kiinnostavin musiikkiteatteri syntyy silloin, kun musiikillisia kysymyksiä ollaan vielä ratkaisemassa. Silloin teatteri voi tuoda ratkaisuja musiikillisiin pulmiin, ja musiikki ehdottaa asioita, joita teatteri ei itse osaisi keksiä. Se on aina kiehtonut minua.”

Ranskalais-suomalainen ohjaaja ja kirjailija Aleksi Barrière on omistautunut taiteidenvälisyyden haasteille – kirjallisuuden, musiikin ja visuaalisuuden vuorovaikutukselle teatterinäyttämöllä. Musiikkiteatteri on hänelle taiteen tapahtumapaikoista hedelmällisin, ja hänen yhdessä kapellimestari Clément Mao-Takacsin kanssa perustamansa teatteriryhmä La Chambre aux échos, Kaikukammio, on hänen laboratorionsa. Helmi-maaliskuussa La Chambre aux échos vierailee ensi kertaa Suomessa.

Barrièren mielestä näyttämöllä eri ammattilaiset, näyttelijöistä muusikoihin, laulajiin ja lavastajiin voivat oppia toisiltaan.

”Kaikkien alojen välillä on harmaita alueita, joilla ammattilaiset pystyvät kommunikoimaan”, Barrière kertoo Skypen välityksellä kotoaan Pariisista.

Suomalaisyleisö pääsee tutustumaan La Chambre aux échos’n kokeilevaan musiikkiteatteriin nyt kahden teoksen verran: helmikuiselle Musica nova Helsinki -festivaalille se tuo kaksiosaisen musiikkiteatterikokonaisuuden Violences, ja maaliskuussa Tampere-talon Kaija Saariaho -tapahtumassa nähdään ryhmän toteuttama kamariversio Saariahon La Passion de Simone -teoksesta.

Aleksi Barrière ja Clément Mao-Takacs: ”Pystymme puhumaan toistemme kieltä ja voimme rakentaa ideoita dialogin ympärille”, ohjaaja Aleksi Barrière (vas.) kuvailee hänen ja kapellimestari Clément Mao-Takacsin yhteistyötä La Chambre aux échos -ryhmän taiteellisena johtokaksikkona. © La Chambre aux échos

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Auli Särkiö-Pitkänen

 

Musica nova Helsinki: Violences Kansallisoopperan Alminsalissa 6.–9.2.

Kylässä Kaija Saariaho: La Passion de Simone Tampere-talossa 10.3.