Monteverdi kutsuu tanssiin

Musiikin yhteys ruumiillisuuteen korostuu myös Third Practice -tuotannon markkinointikuvituksessa.

 

Monteverdin madrigaaleissa juostaan rakkauden ja hetken hurmion perässä, joskus illuusiotakin metsästäen, ja tämä on yksi keskeinen teema myös Tero Saarisen uudessa tanssiteoksessa. Siinä myös laulusolisti Topi Lehtipuu ottaa osaa tanssiin. Helsingin barokkiorkesterin kanssa tehtävä suurtuotanto saa ensi-iltansa toukokuussa.

 

Claudio Monteverdi on nykyisin poikkeuksellisen suosittu tanssintekijöiden keskuudessa ympäri maailmaa, ja myös Suomi on trendissä mukana. Ehkä säveltäjän musiikin suora tunneilmaisu ja tanssilliset rytmit tuovat siihen sensuaalisuutta, joka vetoaa koreografeihin.

Anna Mustonen teki viime keväänä Zodiakissa Mariavesperin, jossa laulajat ja tanssijat muodostivat yhteisen kollektiivin. Sama idea on myös Tero Saarisen uutuudessa Third Practice, joka perustuu säveltäjän madrigaaleihin. Ensi-ilta on Cremonan Monteverdi-festivaaleilla toukokuussa, ja sieltä se tulee Kuopio tanssii ja soi -juhlille kesäkuussa. Toukokuussa Kansallisteatterissa on mahdollisuus seurata tuotannon avoimia harjoituksia.

Kuten monissa aikaisemmissakin töissään, esim. Borrowed Light (2004), Mariage (2007), Kullervo (2015), Saarinen laittaa läsnä olevan laulajansa eli tenori Topi Lehtipuun tanssimaan ammattitanssijoiden mukana, ja myös Helsingin barokkiorkesterille on luvassa jonkinlaista osallistumista näyttämötyöhön.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Harri Kuusisaari