Monilahjakkaiden urapolut eivät kulje suoraan

 

 

Taavi Oramo on perehtynyt live-elektroniikkaan. Kuva on otettu viime vuoden Eloa-festivaalilta Kruunuvuorenrannan öljysäiliöstä. Taustalla soundcheckiä tekemässsä myös Eetu Palomäki. © Maarit Kytöharju

Taavi Oramo huokaisee. Heinäkuun alussa tavatessamme takana on kokeellisen tanssi- ja musiikkiteoksen harjoitusjakso, lähtö Kuhmoon odottaa. Vinha taiteilijaelämä kuulostaa romanttiselta, mutta yleisö helposti unohtaa, että taidetyössäkin tarvitaan rutiineja ja vakautta.

Vakityö tuntuu 27-vuotiaasta Oramosta houkuttelevalta vaihtoehdolta. Mutta mikä työn sisältö olisi? Hänellä on nimittäin varaa valita. Virallisesti häntä pitäisi ehkä tituleerata klarinetiksi, olihan se muutama vuosi sitten valmistuneen nuoren miehen pääaine Sibelius-Akatemiassa. Ja klarinetistina hän säännöllisesti konsertoikin, kuluneena kesänä muun muassa Kuhmon Kamarimusiikissa. Mutta lähes heti klarinettidiplominsa jälkeen Oramo palasi Sibelius-Akatemiaan, nyt kapellimestariluokalle, jossa hän on viihtynyt erinomaisesti.

Pitkään kuoroissa laulanut ja muun muassa EMO Ensemblessä vastuu- ja tuottamistehtävissä toiminut Oramo on alkanut esiintyä myös laulusolistina, muun muassa Helsingin barokkiorkesterin edessä.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Auli Särkiö-Pitkänen

Eloa-festivaali Hietsun paviljongissa 8.–10.9. www.eloa.fi