Mistä kesää talven keskelle?

Klassinen Hietsu -sarja on saanut vakiinnutettua yleisönsä, ja se palkittiin vastikään Musiikin valtionpalkinnolla.

Kamarimusiikin kulttuuri kukoistaa Suomessa kesän festivaaleilla mutta kuihtuu normaalisesonkina. Tätä pitkään vallinnutta käsitystä yritetään nyt kumota uusien kamarimusiikin konserttisarjojen voimin. Riittävätkö vapaiden järjestäjien rahkeet alan eloon herättämiseen?

 

Kamus-kvartetin viulisti Jukka Untamala on kollegoineen paininut pitkään saman ongelman äärellä: kuka järjestäisi festivaalisesongin ulkopuolella kamarimusiikkikonsertteja? Miten saada aikaan yhteistyötä niin, että vaivalla harjoitettu projekti tai riskeillä kutsuttu vieras voisivat kiertää ympäri maata, jolloin sanomaa saataisiin levitettyä ja kulut jaettua?

Ongelman perisyyt ovat selvät. Kaupungeilla ei ole rahaa konserttien järjestämiseen – omien orkesterien pyörittäminen riittää. Konserttitaloillakaan ole muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta resursseja omaan tuotantoon. Instituutiovetoisessa systeemissä vapaan kentän toimijat jäävät usein nuolemaan näppejään.

”Kaikki ovat samaa mieltä siitä, että jokin uusi organisaatio kamarimusiikin tarjonnalle tarvittaisiin, jottei yhtyeiden työ valuisi hukkaan. Yleisökin tuntuu olevan valmiina – pienilläkin paikkakunnilla olemme saaneet innostuneen vastaanoton. Asia nytkähti eteenpäin, kun asiasta keskusteltiin Minna Lindgrenin kanssa, ja hän lupasi auttaa”, Untamala kertoo.

Näin sai alkunsa Helsinki Seriös -konserttisarja, jonka on määrä aloittaa ensi syksynä. Lindgren kutsui mukaan tuottamistyöhön Hannele Eklundin, ja he ryhtyivät saman tien tekemään apurahahakemuksia. Selkeä konsepti tepsi, ja Pro Musica -säätiö avusti sarjan suunnittelua ja Jane ja Aatos Erkon säätiö toteutusta vuosina 2023–25.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi