Lepsämän leppoisa ei tunnustaudu työnarkomaaniksi

Rouvalin johtamissa kausisarjan konserteissa Tampere-talon yli 1800-paikkaisen ison salin täyttöaste oli viime vuonna peräti 99,6 prosenttia. © Jussi Virkkumaa

Ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali on enemmän kuin tyytyväinen elämäänsä juuri nyt. Sitten kun ei enää ole, hän siirtyy takaisin orkesterin riveihin muiden johdettavaksi. Tai sitten vetäytyy lihanpalvaajaksi Lepsämään.

 

Pienet pojat kannattelevat elämänköynnöstä näyttämön laidoilla yläruumis paljaana, asetelmallisesti kuin Hugo Simbergin maalaamissa Tuomiokirkon ornamenteissa. “Te jotka päätitte kerran: sodan tielle lähdetään, en toivo kuolemaanne vaan että elätte kauan ja kohtaatte kätenne työt!”

Pakolaiskuoro laulaa, ja viimeisen sanan mukana katsomoon levittäytyy niin katkera ääniklusteri, ettei sodan raskaus voi olla painamatta kenenkään rintaa. Orkesteri on vaiennut montussaan ja tahtipuikko heitetty sivuun, mutta kapellimestarin kädet halkovat tihentynyttä ilmaa kuin myrskyn pyörteet.

Näyttää siltä, kuin Santtu-Matias Rouvalin käsistä lähtisi kultaiset langat, joita vetelemällä oopperan vaikuttavimmat sävelet nykäistään ilmoille kuorolaisista. Kapellimestarin tavaramerkiksi muodostunut keltainen hiuspehko hohtaa montusta kuin hehkulamppu.

 

Veljeni vartija -oopperan viimeisen näytöksen loppuaplodeista villeimmät säästyvät tälle Tampereen musiikkiväen kultapojalle. Kumartaessaan käsikirjoittaja-ohjaaja Tuomas Parkkisen ja säveltäjä Olli Kortekankaan välissä 32-vuotias Rouvali näyttää väljässä kauluspaidassaan hyvin pieneltä.

Yhdet raikuvimmista aplodeista Rouvali sai myös viime vuoden lopulla Turussa, kun hänet palkittiin Kulttuurin tulevaisuus -palkinnolla Vuosisadan Kulttuurigaalassa. Jos kulttuurin tulevaisuus näyttää kikkarapäiseltä, frakista kieltäytyvältä Rouvalilta, suomalaisilla ei ole hätää: Rouvalia rennompaa kulttuurin lähettilästä saa hakea. Lahjakkuus yhdistyy kapellimestarissa vilpittömyyteen ja kokeilunhaluun.

Rouvali on tehnyt ihmeen taidemusiikin parissa ainakin Tampereella. Hän on onnistunut hinaamaan kynnystä hakeutua taidemusiikin pariin niin, että Filharmonian konserteista saa hakemalla hakea tyhjää paikkaa katsomosta.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Laura Airola

 

 

*) Jutussa viitataan Juhani Karilan kapellimestarikoulutuksesta kertovaan artikkeliin, joka ilmestyi Inhimillisiä uutisia -verkkojulkaisussa 22.2.2018. Juttu on luettavissa osoitteessa: inhimillisiauutisia.fi.