Kynnys oopperaan madaltukoon

”Ei suunnittelussa ole kyse vain teoksesta ja rahasta vaan monien asioiden summasta.” © Heikki Tuuli

Ville Matvejeff on elämänsä roolissa yhdistäen taiteilijan ja festivaalijohtajan töitä. Savonlinnan oopperajuhlilla hän vaalii balanssia, mutta Jyväskylä Sinfonia on antanut tilaa hullunrohkeudellekin. Suurin haaste musiikinteossa on hänestä päästä pintaa syvemmälle nykyisen pikakulttuurin aikana ja samalla vaalia moniäänisyyttä ja avoimuutta.

 

Ville Matvejeff tuntuu tasapainottaneen hyvin monenlaiset roolinsa musiikkielämässä. Totta kai hänellä voi olla erilainen näkökulma asioihin luovana säveltäjänä, lipputuloilla elävän Savonlinnan oopperajuhlien taiteellisena johtajana, hyvin subventoidun ja joustavaliikkeisen Jyväskylä Sinfonian ylikapellimestarina sekä Karita Mattilan pianistina maailman lavoilla.

Ainakaan mitään ristiriitaa hänen puheistaan ei huomaa. Hän muuttuu hetkessä sutjakkaasta markkinamiehestä ja realiteetit myönteisenä haasteena ottavasta organisaattorista taiteelliseksi idealistiksi.

Matvejeff ui oopperamaailmaan ja samalla kapellimestarin ammattiin oopperatuotantojen assistenttina. Julkisuuteen hän ponkaisi vajaa vuosikymmen sitten uutta teknologiaa hyödyntäneen New Generation Operan vetäjänä, mutta siinä tuli heti näyttävän alun, kännykkäyhteyksillä viettelevän Don Giovannin, jälkeen talouden todellisuus vastaan.

Ei hätää, sillä instituutioiden ovet aukenivat saman tien. Jyväskylä Sinfonia vaistosi hänessä luonteelleen sopivan seikkailuhenkisen kumppanin, ja Savonlinnan oopperajuhlilla hän on nuorin taiteellinen johtaja kautta aikojen.

Oopperajuhlat vie nykyään Matvejeffin ajasta leijonanosan, ja hän yhdistää omat vierailukapellimestarin työnsä festivaalin vaatimaan kansainväliseen tiedusteluun.

Esimerkiksi Kroatian Kansallisoopperassa hän on päävierailijana ja kutsui seurueen myös Savonlinnaan.

”Jos johdan jossain kaupungissa, yleensä menen sinne tai jonnekin lähimaille myös katsomaan kiinnostavia tuotantoja, kuuntelemaan laulajia ja tapaamaan ihmisiä”, hän selittää.

Tällainen oman uran ja festivaalisuunnittelun yhdistäminen on ollut tyypillistä suomalaisille muusikoille. Ainakin ensimmäisillä suunnittelemillaan oopperajuhlilla Matvejeff myös itse johtaa kaksi tuotantoa. Onko oikein, että Ville kiinnittää Villen?

”Katson omat johtamiseni oopperajuhlilla joka kerta erikseen. Ensimmäisenä kesänäni haluan nähdä kapellimestarin paikalta käsin, miten organisaatio toimii ja onko siinä jotain kehitettävää. Maailmassa on paljon hurjan hyviä kapellimestareita, ja odotan monien kiinnostavien kollegoiden debytoivan meillä”, hän lupaa.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi