Koko maailma on avoinna

Unsuk Chin on iloinen Wihurin Sibelius-palkinnosta. Hän ihailee erityisesti Sibeliuksen harmoniankäyttöä. Chinillä on muitakin yhteyksiä Suomeen – hän on naimisissa pianistirunoilija Maris Gothónin kanssa, joka toimi muutama vuosi sitten Rondon kolumnistina. Gothóni auttaa Chiniä myös orkesterien ohjelmistojen suunnittelutyössä.

Wihurin Sibelius-palkinnon (150 000 €) saanut eteläkorealainen Unsuk Chin kuuluu menestyksekkäimpiin aasialaisiin nykysäveltäjiin. Hän on löytänyt identiteettinsä globaaliudesta ja vapaudesta – mikä ei merkitse oman perinteen hylkäämistä.

 

Oman identiteetin löytäminen on säveltäjälle oleellista, mutta nykymusiikissa vallitseva esteettinen pluralismi voi tehdä siitä vaikeaa. Miten löytää oma ääni, kun kaikki on sallittua? Aasialaisperäisistä säveltäjistä moni on löytänyt ratkaisun yhdistelemällä oman maansa perinnettä länsimaiseen modernismiin, mutta Unsuk Chin (s. 1961) ei kuulu heihin.

”Tulen köyhästä, uskonnollisesta perheestä. Musiikki oli osa elämää, mutta opetukseen ei ollut varaa. Kuulin korealaista musiikkia kadulla ja amerikkalaista poppia radiosta. Opin länsimaisen musiikin ja pianonsoiton aakkoset itse”, Chin kertoo.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Harri Kuusisaari