Köhinää ja pirinää!

 

Vuodesta toiseen ovat yleisöstä kuuluvat häiriöäänet piikkinä klassisten konserttien lihassa. Kiusallisin niistä on matkapuhelin, jonka mykistäminen vaikuttaa tuottavan yhä hankaluuksia yli 20 vuoden yhteiselosta huolimatta, mutta myöskään yskänkohtaukset herkissä taitteissa eivät jää huomiotta.

 

Vaikka joku voisi arvella ulkopuolisen maailman unohtuvan muusikon uppoutuessa soittamiseen, muistuttaa Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestari Hannu Lintu tilanteen olevan pikemmin päinvastainen. ”Orkesteri, solisti ja kapellimestari kaikki vaihtavat katseita ja pyörittelevät silmiä lavalla, kun matkapuhelin soi. Muusikko on lavalla flow-tilassa, virittynyt kuuntelemaan ympäristöään mitä herkimmin, ja silloin tuollaiselle on erityisen yliherkkä”, kuvailee Lintu tilannetta esittäjän näkökulmasta.

”Musiikkitalon lavalta kuuluu hyvin yksityiskohtaisesti katsomoon, mutta sama efekti toimii myös toiseen suuntaan, mitä kuulijat eivät välttämättä aina ymmärrä. Usein toimii vieläpä Murphyn laki, eli juuri kenraalipaussin tai herkimmän kohdan aikana se puhelin soi”, Lintu kertoo ja jatkaa anekdootilla viime syksyltä.

”Pianisti Seong-jin Cho halusi soolokonsertissaan yhdistää Bergin ja Lisztin sonaatit suoraan toisiinsa ilman väliaplodeja – ja sitten hiljaiseen hetkeen iski kännykkä, joka tuhosi koko ylimenon. Eihän sellainen häiritse vain esiintyjää, vaan myös koko muuta yleisöä.”

Myös Sinfonia Lahden viulisti Sofia Greus kertoo äänten tulevan tietoisuuteen. ”Optimaalinen konserttikokemus on kuitenkin sellainen, jonka pystyy nauttimaan hyvin yhtäläisenä, joten totta kai äkillinen ääni rikkoo tunnelmaa yllättävän paljon”, Greus kuvailee. Oman osuutensa mokaamiseen eivät äänet kuitenkaan ole häntä johtaneet.

Musiikkitalon konserteissa muistutetaan erikseen sekä kuulutuksella että käsiohjelmassa matkapuhelinten sulkemisesta. ”En tiedä, mitä enää voisi tehdä lisää, näyttää jonkin videon, vai? Jos saisin itse päättää, asentaisin konserttisaleihin häirintälaitteen, joka blokkaisi kännykkäverkon. Se lienee tosin Suomessa laitonta, mutta esimerkiksi joissain saleissa Japanissa sellainen on olemassa”, Lintu kertoo.

Greus arvelee matkapuhelimen mykistämisen olevan arkea kuitenkin suurimmalle osalle yleisöä. ”Olin juuri Espanjassa kuuntelemassa konserttia, jossa kännykkä pirisi vähän väliä, eli ei Suomen tilanne nyt erityisen paha ole. Uusi konserttisukupolvi on tottunut nauttimaan kulttuurikokemuksensa interaktiivisemmassa muodossa, joten joudumme kenties jatkossa käymään keskustelua esimerkiksi konserttien valokuvaamisesta. Nuoremmille suunnatuissa konserteissa olemme Lahdessa jo sallineet kuvien julkaisemisen someen.”

Historiallisesti konsertit eivät kuitenkaan ole olleet kliinisiä tapahtumia. ”Mozartin ajan oopperakatsomo oli aikamoista hulabaloota, ja se oli aikalaisille ihan normaalia, mutta nykyään olemme tottuneet olemaan hipihiljaa”, Lintu muistuttaa.

Sekä Lintu että Greus pitävät yskää kategorisesti hieman erilaisena. ”Jos yskittää, niin sitten yskittää”, Lintu toteaa. ”Toki on tiedostamatonta mutta tarpeetonta yskää, joka kuuluu klangista, ja se ärsyttää enemmän. Lavalle yskä ei onneksi tule niin läpitunkevasti kuin puhelin.”

Myös Greusin mukaan yskä on helpompi suodattaa tietoisuudesta. ”Kyllähän flunssakaudella joku soittajakin saattaa lavalla yskäistä, eikä sille mitään voi. Mutta se kyllä kuuluu, kun joku kaivaa pussista pastillia yskänkohtaukseen”, Greus muistuttaa.

”Yskiminen tuntuu olevan erityisen suomalainen juttu”, Lintu miettii. ”Esimerkiksi Lontoossa todella harva yskii konsertissa, vaikka se onkin sumuinen, sateinen ja kylmä kaupunki.”

Pahimmillaan äänihäiriöt saattavat johtaa kappaleen keskeyttämiseen. Esimerkiksi Sakari Oramo aikanaan johtaessaan New Yorkin filharmonikoita löi Nielsenin sinfonian hitaan osan poikki kännykän vuoksi. Lintu ei toistaiseksi ole joutunut turvautumaan yhtä radikaaleihin toimenpiteisiin. ”Jos kenraalipaussilla alkaa soida kännykkä, odotan, kunnes se vaimenee, ja jatkan vasta sitten. Esimerkiksi Haydnin sinfonioiden kujeilevaan luonteeseen sellainen jopa sopii.”

Santeri Kaipiainen

 

Ammattilaisvinkit yskän varalle

  • Pyri hoitamaan yskää mahdollisimman hyvin ennen konserttia.
  • Jos yskä on täysin kontrolloimatonta, lahjoita tai myy lippu eteenpäin.
  • Ota mukaan pullollinen vettä, ettei kurkku kuivu.
  • Varaa kääreettömiä yskänpastilleja kangaspussiin, jottei rapina häiritse.
  • Jos on pakko yskiä, säästele sitä kovaäänisiin kohtiin.