Kaupallisen jazzin kulta-aika

LEVYTETYN JAZZIN SATAVUOTINEN HISTORIA 1917-2017, OSA 2

Duke Ellington vei harmoniset kokeilut ja värikkään orkestroinnin kokonaan uudelle tasolle jazzmusiikissa. Tässä mestari kuvattuna orkestereineen.

Vaikka 30-luvun lama koetteli maailmaa, jazz sinnitteli laman läpi voittajana. Swingin esiinmarssi toi lajille entistä laajempaa suosiota, ja radioiden lisääntyessä myös radiosoitto kasvatti uusien tyylien kuulijakuntaa. Tulevina vuosikymmeninä swing toimi mehevänä kasvualustana alati uudistuville jazz-tyyleille.

 

Iloisen kaksikymmenluvun Yhdysvallat heräsi ruususen unestaan talouden romahdukseen vuonna 1929. Seurannut kansakunnan ahdinko vaikutti äänilevyjen myyntiin dramaattisesti, ja hyvin liikkeelle lähtenyt kysyntä romahti vuoden 1927 sadan miljoonan kappalemyynnistä kuuteen miljoonaan vuonna 1932.

Äänielokuvien samanaikainen suosio sai monet elokuvateatterit luopumaan niissä soittaneista orkestereista. Kieltolain päättyminen vuonna 1933 muutti sekin hetkellisesti jazzmuusikoiden työtilannetta. Kun alkoholijuomia oli mahdollista jälleen ostaa laillisesti, ei tuhansille salakapakoille ollut enää samaa tilausta.

Kaiken lisäksi kotiin saatiin seuraksi uusi media, radio, josta oli mahdollista kuunnella aikakauden suosittua musiikkia ilmaiseksi. New Yorkin studio-orkesterit tekivät työt ja saivat radioaaltojen välityksellä kuulijoita laajalta maantieteelliseltä alueelta. Onneksi tilanne oli väliaikainen, käänne parempaan oli oven takana.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Jukkis Uotila

 


Lähteet, mm:

  • Gunther Schuller: The Swing Era (Oxford Univ. Press 1989)
  • Ted Gioia: The History of Jazz (Oxford Univ.Press 2011)
  • Carl Woideck: Charlie Parker- His Music and Life (Univ of Michigan)
  • Robin D.G.Kelley: Thelonious Monk – The Life and Times of an American Original (Simon & Schuster)
  • Dizzy Gillespie: To Be or Not to Bop (Quartet Books)
  • Miles Davis & Quincy Troupe: Miles Davis – The Autobigraphy (Simon & Schuster)

Levyluettelo:

  • Jazz: The Smithsonian Anthology
  • Duke Ellington: Never no Lament: The Blanton-Webster Band 1940-42
  • Duke Ellington: Black, Brown & Beige
  • Duke Ellington: In the Sixties (RCA)
  • Count Basie (w/Lester Young): America’s #1 Band (Columbia)
  • Count Basie: Chairman of the Board (Roulette)
  • Benny Goodman: The Essential Benny Goodman (Columbia)
  • Billie Holiday: The Essential Billie Holiday (Columbia)
  • Lester Young & Teddy Wilson Quartet (Polygram)
  • Coleman Hawkins: Body and Soul 1933-1949 (Naxos)
  • The Jay McShann orchestra feat.Charlie Parker: Early Bird – 1940-43 (Spotlite)
  • Charlie Parker: The Complete Dial Master Takes (Dial)
  • Charlie Parker: The Complete Savoy Master takes (Savoy)
  • Charlie Parker: Live at Rockland Palace 1952
  • Dizzy Gillespie: For Musicians Only (Verve)
  • Thelonious Monk: Monk (Prestige)
  • Thelonious Monk: Alone in Paris/Solo 1954 (Round Midnight)
  • Miles Davis: Birth of the Cool (Capitol)
  • Miles Davis: And the Modern Jazz Giants (Prestige)
  • Miles Davis: The Legendary Prestige Quintet Sessions (Prestige/Concord)
  • Gerry Mulligan: The Original Quartet with Chet Baker (Pacific Jazz/Blue Note)
  • Horace Silver & The Jazz Messengers (Blue Note)
  • Art Blakey & The Jazz Messengers: Moanin’ (Blue Note)
  • Dave Brubeck: Time Out (Columbia)
  • Clifford Brown/Max Roach: Study in Brown (Mercury)