Kansainvälisyys tuo iloa ja väriä

Kyeong Ham (vas) on soittanut mm. Concertgebouw-orkesterissa ennen Helsinkiin tuloaan. Han Kim (oik) on opiskellut Euroopassa teini-ikäisestä asti, ja kilpailuvoittojakin on jo kertynyt. © Heikki Tuuli

 

Muusikoiden markkinat ovat avautuneet globaaleiksi, ja se on selvästi nähtävillä myös suomalaisissa orkestereissa. Ulkomaisten hakijoiden määrät ovat moninkertaistuneet, mikä tietenkin näkyy myös rekrytoinneissa. Kilpailu nostaa tasoa ja tuo orkesteriin väriä.

 

Radion sinfoniaorkesterin konserttien kuulijat ovat tällä kaudella saaneet nauttia uudesta ilmeestä puhallinsektiossa, kun toisena soolo-oboistina on aloittanut Kyeong Ham ja toisena sooloklarinetistina Han Kim. Molemmat ovat Euroopassa opiskelleita korealaisia ja tyyppiesimerkkejä globalisoituneesta muusikkokunnasta.

Kyeong Ham © Heikki Tuuli

Kyeong Hamilla oli Suomeen kontakteja jo ennen orkesteripaikkaa, sillä hän vieraili 2011 Kuhmon kamarimusiikissa. Lisäksi hän tapasi RSO:n soolo-oboistin Jorma Valjakan osallistuessaan kilpailuun, jonka tuomaristossa Valjakka oli. Tämä oli pitänyt korealaisen soitosta ja pyysi häntä muutaman viikon sijaisuudelle RSO:hon viime keväänä.

”Jakso tuntui hyvältä, ja päätin osallistua myös koesoittoon, jonka sitten voitin. Vastaanotto on ollut lämmin ja kollegiaalisesti tukeva”, kehuu Ham.

Hän opiskeli Berliinin Hans Eisler -musiikkikorkeakoulussa ja soitti Berliinin filharmonikoiden orkesteriakatemiassa. Ennen Suomeen tuloaan hän soitti mm. Hannoverin oopperassa ja Amsterdamin Concertgebouw-orkesterissa. Aikamoiset meriitit siis!

Han Kim © Heikki Tuuli

Han Kimille RSO:n pesti on ensimmäinen vakipaikka, mutta hän on soittanut orkestereissa jo 13-vuotiaasta lähtien ja kunnostautunut kamarimuusikkona. Lontoon Guildhall Schoolissa alkaneet opintonsa hän viimeisteli Zürichin oopperan orkesteriakatemiassa.

”Yhteinen motivaatio antaa parastaan hitsaa erilaisen taustan omaavia muusikoita yhteen, RSO:n klarinettisektiossa se toimii hyvin. Soitossani en ole joutunut muutamaan mitään; kyse on aina sulautumisen ja persoonallisuuden tasapainosta”, Kim sanoo.

Samaa korostaa Kyeong Ham. ”Orkesterisoitto on aina tiimityötä. Tietenkin silloin kun minulla on soolo, niin johdan sektiota, mutta antennit on oltava auki kaikkialle. Jos on jotain yhteistä sellon tai alttoviulun kanssa, korvat on suunnattava sinne.”

Molemmat ovat kokeneet kilpailun kiristymisen muusikkomarkkinoilla. ”On kuitenkin hienoa, että kaikilla on tasavertainen mahdollisuus hakea paikkoja”, Kim sanoo. Pruuveissa pärjääminen on kuitenkin monen asian summa. ”Vaikka soittaisi miten hyvin, sointi ei välttämättä sovi siihen, mitä haetaan. Siinä tulevat subjektiiviset asiat mukaan”, Ham tietää.

Millä avuilla Han Kim uskoo voittaneensa RSO:n koesoiton? ”Yritin tuoda vain esiin sen, kuka olen niin muusikkona kuin ihmisenä. Oikeiden nuottien soitto ei riitä. Arvioitavaksi sitten jää, sopivatko ideani muuhun tiimiin. Koesoitto on kuin kakun myyntiä: yrität myydä parhaan kakkusi, mutta jos se on suklaata, josta muut eivät pidä, ei voi mitään”, klarinetisti vertaa.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Harri Kuusisaari