Ikuisia totuuksia

 

Sigvards Klava on rakentanut Latvian Radion kuorolle hivelevän soinnin.

Anton Bruckner (1824–1896) syntyi kyläkoulun opettajan perheeseen Itävallan Ansfeldenissä, Linzin läheisyydessä. Opettajaa aiottiin pojastakin, joka isän kuoltua vuonna 1837 lähti Sankt Florianin luostariin. Isä opetti Brucknerin soittamaan urkuja, ja ensimmäinen sävellys, motetti Pange lingua, syntyi 11-vuotiaana koululaisena Hörschingissä, vaikka Bruckner tapansa mukaan korjaili sitä loppuelämänsä.

St. Florianin augustinolaisluostarissa Bruckner lauloi kuorossa ja pääsi soittamaan mahtavia luostariurkuja, joiden alle hänet kuoltuaan haudattiin. Musikaalisista valmiuksista huolimatta äiti lähetti hänet Linzin opettajaseminaariin, josta hän valmistui viheliäiseen apuopettajan tehtävään Windhaagissa. Sieltä hänet pelasti St. Florianin prelaatti Michael Arneth, joka järjesti Brucknerille opettajan työtä luostarin läheisyydestä Kronstorfista.

Vuonna 1845 Bruckner palasi St. Florianiin, jossa hän toimi seuraavat kymmenen vuotta urkurina ja opettajana. Vuonna 1855 hän aloitti sävellysopinot maineikkaan wieniläisen kontrapunktikon Simon Sechterin johdolla. Hän jatkoi wagneriaani Otto Kitzlerin johdolla, jolle hän sävelsi ensimmäiset orkesteriteoksensa. Ensikonsertissaan 1861 Bruckner esittäytyi kuitenkin kirkkomuusikkona seitsemänäänisellä Ave Mariallaan, jota seurasi ensimmäinen neljästä numeroidusta messusta.

Bruckner muistetaan nykyisin sinfonikkona, mutta hänen noin 40 hengellistä motettiaan kattavat koko hänen uransa tuosta varhaisesta Pange linguasta vuonna 1892 valmistuneeseen Vexilla regisiin. Vaikka vahva katolinen usko tarjosi Brucknerille lohtua ja turvaa, siihen peilautuivat myös inhimillinen heikkous ja epäilyt. Myös moteteista kuvastuu uskonelämä kaikkine ristiriitoineen. Niistä löytyy myös suurta rauhaa ja lempeyttä, kuten joulumotetista Virga Jesse floruit.

Brucknerin motetit ovat hänen sävellystuotantonsa hatarimmin kartoitettuja alueita, mutta ne eivät olleet vain sinfonioiden sivutuotteita. Tyylillisesti motetit ulottuvat aistikkaasta romantiikasta sinfoniseen monumentaalisuuteen. Usein rinnakkain soivat vanhat kirkkosävellajit, jylhä arkaaisuus sekä rohkea moderni kromaattisuus. Niissä piirtyy kuva Brucknerista 1800-luvun ehkä merkittävimpänä hengellisen musiikin säveltäjänä, jota vasta nyt aletaan ymmärtää.

Antti Häyrynen

 

Levy on Rondon levysarjan kuudes levy 2020.

Anton Bruckner, Latin Motets
Latvian Radion kuoro, Kristine Adamaite, urut
Sigvards Klava, kapellimestari
ODE 1362-2, EAN/UPC: 0761195136225

1. Os Justi (WAB 30) 4:10
2. Christus factus est (WAB 11) 5:28
3. Locus iste (WAB 23) 3:13
4. Ave Maria (WAB 6) 4:05
5. Libera me (F minor) (WAB 21) 2:18

Kronstorfer Messe (WAB 146)
6. I. Kyrie 1:39
7. II. Sanctus 1:35
8. III. Benedictus 1:06
9. IV. Agnus Dei 2:22
10. Tantum Ergo (WAB 32) 3:07
11. Tantum Ergo (WAB 41) 2:19
12. Tantum Ergo (WAB 42) 2:42
13. Tantum Ergo (WAB 43) 1:35
14. Virga Jesse (WAB 52) 3:51
15. Pange lingua et Tantum ergo (WAB 33) 5:30
16. Salvum fac populum tuum (WAB 40) 3:23
17. Tota pulchra es Maria (WAB 46) 5:20 Tenor: Janis Kursevs
18. Vexilla Regis (WAB 51) 4:55

Kokonaiskesto 58:48