II: Säveltäjät hovien palveluksessa – barokista klassismiin

Preussin Fredrik Suuri esittää säveltämäänsä huilukonserttoa Sanssoucin huvilinnan musiikkisalissa ihastelevalle hoviväelleen.

Länsimaisen taidemusiikin kirjo laajeni 1600- ja 1700-luvuilla. Barokkiaika jatkoi taiteen kukoistusta siitä, mihin renessanssi jäi. Soitinmusiikki vakiintui tyylilajiksi, ooppera villitsi ihmisiä. Säveltäjät olivat edelleen “duunareita”, työnantajinaan nyt kirkon ohella myös hovit.

Kuunteluohje löytyy jutun lopusta!

Kun ranskalaisen musiikin keskus oli keskiajalla Notre-Damen katedraalissa, siirtyi se seuraavina vuosisatoina sinne, minne valtionkin ydin: kuninkaan palatsiin. Ihan vähäinen ei ollut Aurinkokuninkaana tunnetun Ludvig XIV:n (1643-1715) vaikutus.

Aurinkokuningas Ludwig XIV oli suuri taiteen suosija.

Kuningas itse harrasti jo lapsena verrattain uutta taidemuotoa, balettia. Kymmenvuotiaana prinssinä hän vaikuttui tanssiseurueeseensa kuuluneen nuorukaisen, Jean-Babtiste Lullyn, musikaalisuudesta. 20-vuotias Lully nimitettiin vuonna 1653 hovin palvelukseen baletti- ja näytelmämusiikin säveltäjänä.

Myöhemmällä urallaan Lullyn kynästä syntyi myös laajamittaisia kuoroteoksia, kuten suureen suosioon noussut Te Deum. Tämä Jumalan ylistys koitui oudolla tavalla myös säveltäjänsä kohtaloksi. Tammikuussa 1687 Lully juhlisti kuninkaan selviytymistä vaativasta leikkauksesta johtamalla kymmenen vuoden takaisen teoksensa ja löi vahingossa suurella tahdinpitosauvalla itseään jalkaan. Syntyi verenmyrkytys, jonka hoidosta amputoimalla Lully kieltäytyi, jottei olisi joutunut luopumaan tanssiharrastuksestaan. Kolmen kuukauden taistelun jälkeen myrkytys vei hänen henkensä.

Jean-Baptiste Lully loi ranskalaisen oopperatyylin.

Kuninkaan paranemista juhlittiin myös toisella Te Deumilla, säveltäjänään Marc-Antoine Charpentier (1643-1704). Sen alkusoitto soi radiossa todennäköisesti useammin kuin mikään toinen ranskalainen barokkisävellys – nimittäin Euroopan yleisradioliiton tunnuksena vaikkapa Euroviisujen alussa.

  • Marc-Antoine Charpentier: Te Deum
  • Jean-Baptiste Lully: Te Deum
  • (Naxos: CHARPENTIER, M.-A.: Te Deum / LULLY, J.-B.: Te Deum (Capella Cracoviensis, Dumestre))

    Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Kuunteluohje jutussa mainittuja Naxos-libraryn musiikkinäytteiden kuuntelua varten.