Hyvä taustamusiikki ei kiinnitä huomiota

© Harri Vaalio

Joulunaikaan kauppojen taustamusiikki alkaa puhuttaa. Viime vuosina Suomessakin on herätty uudella tavalla liiketilojen äänisuunnittelun tärkeyteen. Tavoitteena on toki ennen kaikkea myynnin lisääminen, mutta myös miellyttävämpien ääniympäristöjen luominen. Asiantuntijoiden mukaan on yksioikoista ajatella, että ihmistä voisi manipuloida musiikilla.

On taas se aika vuodesta: koko kaupunkikuva jouluvaloineen ja näyteikkunoineen muistuttaa jouluvalmisteluista. Joulutunnelma voi olla vuoden nostalginen kohokohta. Monelle se on myös kiireen ja paineiden aikaa. Kaikkialla raikuvat joululaulut saattavat pitää yllä hyvää mieltä tai päinvastoin ahdistaa.

Etnomusikologi Heikki Uimonen on tutkinut arkipäivän ääniympäristöjä ja etenkin ääntä ja ruokakulttuuria. © Meri Kytö

Etnomusikologi, Itä-Suomen yliopiston tutkija Heikki Uimonen puhuu musiikista osana kalendaaririittejä. Yritysten näkökulmasta joulumusiikilla pyritään luomaan edellytykset runsaalle kaupanteolle. Toisaalta kauppojen joululaulut voivat ärsyttää ja ahdistaa, koska ne muistuttavat tekemättömistä jouluaskareista.

”Tämä muistutus kuuluu jouluaikaan vielä toistuvasti, jolloin koko musiikkiesitysten merkitys liudentuu toiseksi”, tutkija selvittää. ”Joulusesonki alkaa edustaa kiirettä ja rahanmenoa, ja joululaulujen rauhoittava merkitys kääntyy päälaelleen. Jos niillä nyt kaikilla rauhoittavaa merkitystä alun alkaenkaan on ollut.”

Lauri Domnick on erikoistunut yritysten äänibrändäykseen ensimmäisten joukossa Suomessa. © Mikko Räsänen

Myös äänibrändäyksen asiantuntija Lauri Domnick on sitä mieltä, että eivät White Christmas tai Joulumaa itsessään monia ärsytä – joululaulut kuuluvat jouluun ja niitä halutaan kuunnella. Hänestä suurimpana ongelmana on joulusesongin musiikillinen yksitoikkoisuus.

”Jos muuten kaupoissa soitetaan ihan hyvää musiikkia, jouluna siirrytään niin sanoakseni kahden cd:n strategiaan. Kaikkialla kuulostaa samalta, ja Michael Bublén joululevy soi joka toisessa kaupassa puolen tunnin välein”, Domnick lataa.

Ääniasiantuntija kysyykin, miten joulumieltä voisi luoda musiikin keinoin muutenkin kuin soittamalla samoja kappaleita joka paikassa.

”Joulumusiikkiahan olisi vaikka kuinka. Ja miksi jouluisuutta pitää alleviivata joululauluilla? Joulu on antamisen, yhdessäolon ja rakkauden aikaa, eikö näitä tunteita voisi kuvastaa jollain muullakin kuin nimenomaisesti joulumusiikilla.”

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Auli Särkiö-Pitkänen