Horjuuko Steinway?

© JO VAN DEN BERG

Perinteisen saksalaisamerikkalaisen Steinwayn asema flyygeleiden kuninkaana on ollut kyseenalaistamaton. Mutta markkinajohtaja on kilpailijoiden maalitaulu. Aina, kun jossain ostetaan muu flyygeli kuin Steinway tai pianisti päättää konsertoida toisella soittimella, kilpailijat laskevat pisteitä itselleen. Riittävätkö pisteet jo erävoittoon? Horjuuko Steinway?

 

Syntyi varsinainen ryntäys ryhtyä pianistiksi, kun uusi amerikkalainen Steinway-flyygeli esiteltiin messuilla Pariisissa. – Karikatyyri Harper’s Weekly -julkaisusta vuodelta 1867.

Lähes perustamisestaan lähtien vuodesta 1858 Steinway on hallinnut flyygelimarkkinoita Atlantin molemmin puolin. Kehitystyöllä ja kymmenillä patenteilla Steinway on kehittänyt soittimesta ylivoimaisesti parhaan ja suosituimman flyygelin, jolla käytännössä jokainen 1900-luvun legendaarinen pianisti on levyttänyt ja konsertoinut muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Steinwaysta on tullut standardi, täydellisen flyygelin prototyyppi, josta muut merkit ovat yhtäältä ottaneet mallia mutta toisaalta pyrkineet erottautumaan.

Steinway itse arvioi, että 96 prosenttia ammattilaisista soittaa sen tekemillä soittimilla. Tämän lisäksi sen brändiin on takertunut niin vahva vakavaraisuuden ja glamourin tuoksu, että jopa yli puolet Yhdysvalloissa myydyistä Steinwaysta seisoo käyttämättöminä olohuoneiden koristeina symboloimassa omistajansa statusta. Yhtiö arvioi, että se omistaa jopa 80 prosenttia flyygelimarkkinoista maailmanlaajuisesti. Siinä vähän, mitä horjuttaa.

 

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Jaani Länsiö

 

Juttua varten on haastateltu myös konserttivirittäjä Matti Kyllöstä, Fazer-konserttitoimiston johtajaa Aino Turtiainen-Visalaa sekä F-musiikin tuotepäällikköä Veijo Lainetta.