Hiljaisten nyanssien mestarit

 

Pietari Inkinen nauttii japanilaismuusikoiden nyanssien tajusta, yhteishengestä ja pidäteltyjen tunteiden tehosta.

 

Japanin filharmoninen orkesteri tulee huhtikuussa ensi vierailulle Suomen konsertoiden Helsingissä ja Kouvolassa. Orkesterin ylikapellimestari Pietari Inkinen nauttii orkesterinsa yhteisöllisestä hengestä ja hienojen nyanssien kulttuurista.

 

Konsertit Musiikkitalossa 2.4. ja Kuusankoskitalossa 3.4. ovat osa Japanin filharmonikkojen Euroopan-kiertuetta, mutta ensi vierailu Suomeen on orkesterille erityinen. Sen nimittäin perusti vuonna 1956 Akeo Watanabe, jonka äiti oli suomalainen ja joka toi Sibelius-tradition Japaniin. Hänen perintönään orkesteri on soittanut paljon muutakin suomalaista musiikkia.

Ja totta kai visiitti on henkilökohtaisesti merkittävä myös Pietari Inkiselle, joka on johtanut orkesteria vuodesta 2017. Hän on ensimmäinen suomalainen aasialaisen orkesterin ylikapellimestarina. Inkisen kontolle lankeaa sekin, että konsertti kuullaan myös hänen kotikaupungissaan Kouvolassa, jossa tällainen vierailu on harvinaista herkkua.

”Idea lähti siitä, kun olin pari vuotta sitten normaalia enemmän Suomessa ja johdin mm. Kansallisoopperassa Madama Butterflyta. Päätimme sellisti Tuomas Ylisen ja pianisti Valeri Resjanin kanssa herättää henkiin vanhan triomme, ja kävimme konsertoimassa mm. Kouvolassa. Yhteydenpito sinne jatkui, ja pohdimme, mitä voisimme tehdä seuraavaksi”, Inkinen kertoo puhelimitse.

”Heitin niinkin kaukaiselta tuntuvan idean kuin Japanin filharmonikot, ja eiköhän siellä innostuttu. Konsertista tuli yksi Suur-Kouvolan 10-vuotisjuhlavuoden päätapahtumista. Olen iloinen, että Suomen-vierailu lopulta onnistui, vaikka sille oli ensin vaikea löytää järjestäjää.”

Konserttien ohjelmassa on Takemitsun Requiem jousiorkesterille, Elgarin sellokonsertto solistinaan Sheku Kanneh-Mason, ja Sibeliuksen toinen sinfonia.

 

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Harri Kuusisaari