Älkää astuko populismin ansaan!

Olga Neuwirthin uusi ooppera Orlando kantaesitetään Wienin valtionoopperassa joulukuussa. Siinä säveltäjä valjastaa kaikki välineensä suvaitsevaisuuden puolesta puhumiseen. © HARALD HOFFMANN

 

Nuorena vihaisena naisena aloittaneen Olga Neuwirthin teoksia soittavat parhaat orkesterit, ja hänen Orlando-oopperansa kantaesitys on joulukuussa Wienin valtionoopperassa. Silti Neuwirth pitää kiinni etiikastaan ja puolustaa teoksissaan vähemmistöjä ja suvaitsevaisuutta. Naistenkin tasa-arvossa on hänen mukaansa vielä paljon taisteltavaa.

 

Itävaltalainen Olga Neuwirth saapuu tapaamiseen kotikulmillaan Berliinin Kreuzbergissä, jonka rosoiseen ja monikulttuuriseen tunnelmaan hänen persoonansa sopii hyvin. Hän muutti sinne hiljattain Wienistä, ja muutolle oli erikoinen syy: ”Wienissä kotini vuokrasopimus irtisanottiin sillä perusteella, että taloon ei haluta naispuolista freelance-säveltäjää”, hän sanoo ja nyökkäilee epäuskoiselle reaktiolle. ”Voiko tämä olla tätä päivää? Kyllä voi!”

Neuwirth on ollut nuoresta asti räväkkä yhteiskunnallinen keskustelija, jonka musiikki pakenee niin musiikinlajien kuin taidemuotojen rajoja ja hämärtää sukupuoli- ja muita identiteettejä.

Hänen särmikäs, eklektinen tyylinsä pursuaa viittauksia ja yhdistää vaikutteita niin Pierre Boulezilta, Miles Davisilta, Klaus Nomilta kuin Beastie Boysilta. Hänen teostensa lähtökohtia ovat olleet elokuva, kirjallisuus, kuvataide, arkkitehtuuri ja luonnontieteet, ja hän tehnyt yhtä mielellään ääni-installaatioita ja elokuvamusiikkia kuin raskaan sarjan moderneja teoksia.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Harri Kuusisaari, Berliini