Arvio: Sisäinen matka transsendenssiin

Susanna Mälkki ei antautunut pinnalliselle Mahler-meuhkaamiselle. Kuva: Simon Fowler

Klassisessa sinfoniarepertuaarissa tämä lopetus hakee vertaistaan: Mahler on kiidättänyt kuulijan mutkaisia polkuja halki muisteloiden, repivien houreiden ja taivasnäkyjen, kunnes hajanaiset ajatukset kristallisoituvat ekstaattiseksi varmuudeksi, joka enteilee kahdeksannen sinfonian kohoamista ylimaalliseen. Helsingin kaupunginorkesterin ja Susanna Mälkin matka toisen sinfonian parissa huipentui majesteettisella suuruudella ja valontäyteisyydellä, ja Musiikkitalon Kuoro täydennettynä Helsingin kamarikuoron ja Auditen laulajilla kruunasi päätöksen vaikuttavasti.

Ylösnousemus-sinfonian päätös on piste, jota kohti megalomaaninen teos koko ajan mutkittelee. Mahlerille ominaisesti se on moniaineksinen, esseemäinen rakennelma, jonka ajatuskulut etsiytyvät epäilystä valaistumiseen, elämän päättymättömyyden ylistykseen. Mälkillä oli teoksesta timantinkirkas näkemys, ja hän toi massiivisuuden rinnalle poikkeuksellisen henkistynyttä syvyyttä. HKO on upeassa kunnossa, ja Mälkki herkutteli sen myöhäisromantiikkaan ihanteellisella soinnilla. Jouset lauloivat kultivoituneesti, ja orkesterikudelma kimalteli kirkkaana. Mälkin kaudelle ominaiseen tapaan juuri balansoitu, läpikuultava tekstuuri oli avain pakottomasti laajeneviin paisutuksiin. Uhkeat vyörytykset ja keveä laulavuus elivät koko ajan rinta rinnan.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Auli Särkiö

Musiikkitalo 17.5. klo 19
Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Susanna Mälkki
Janina Baechle, mezzosopraano
Soile Isokoski, sopraano
Musiikkitalon Kuoro & Helsingin kamarikuoron ja Auditen laulajia (valm. Nils Schweckendiek)

Istumapaikka: M-katsomo permannon etuosassa

Konsertti uusitaan Musiikkitalossa tänään 18.5. klo 19 ja se on kuultavissa ja katseltavissa Yle Radio 1:ssä ja Yle Areenassa

EI KOMMENTTEJA

JÄTÄ VASTAUS