Musiikinharrastajan ja musiikkikasvatuksen oma sivu

ENCORE - Musiikinharrastajan ja musiikkikasvatuksen oma sivu

  Sibelius-Akatemiassa on vuodesta 2010 pyöritetty Global Music -maisteriohjelmaa yhteistyössä Tanskan Aarhusin musiikkikorkeakoulun kanssa. Ohjelmassa koulutetaan laajan musiikillisen ymmärryksen omaavia muusikkoja, joilla on valmiuksia vaikka mihin. GloMas-ohjelman perusajatus on kommunikointi erilaisten muusikkojen ja musiikkien kesken...

  ”Improvisoinnissa soitetaan ihan mitä vaan mieleen juolahtaa, eihän sitä voi harjoitella!” ”Improvisointi vaatii synnynnäistä lahjakkuutta, sitä joko on tai ei ole!” Tällaisia harhaluuloja on kuultu improvisoinnista. Tosiasiassa se on kuitenkin systemaattisesti harjoiteltava taito, joka...

Musiikki muuttuu globaalimmaksi. Elämme "markkinoiden" ja ”hyvännäköisten taiteilijoiden” aikaa. Olkoot nuo lainausmerkit osoituksena huolestani taidealan syvemmän merkityksen mahdollisesta unohtamisesta. Kurt Vonnegut varoitti meitä kirjassaan Siniparta (Bluebeard, 1987) median ja hypen luomasta tilanteesta, jossa...

  Tätä kirjoittaessani hallituksen kehysriihestä on juuri kantautunut tieto, että opetus- ja kulttuuriministerin tehtävistä erotetaan kulttuuri omaksi alueekseen ja siihen yhdistetään liikunta- ja eurooppaministerin tehtävät. Erityisesti kulttuurin etuja ajavaa ministeriä pitkään odottaneille siirto voi näyttäytyä...

  Musiikkioppilaitoksissa keskustellaan nyt uusien opetussuunnitelmien valmistuessa kiivaasti siitä, pitäisikö tasosuorituksista luopua. Mahdollisuus vapauteen on kylläkin ollut olemassa tähänkin asti, ja mm. Pop & Jazz konservatoriossa sitä on jo toteutettu.   Jokainen musiikkia opiskellut muistaa opintoja rytmittäneet...

  Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kynnyksellä varhaisiän musiikinopettajat jäivät miettimään, miten perheen pienimmätkin pääsisivät osallisiksi juhlahumusta ja miten musiikkileikkikoulussakin voitaisiin laulaa itsenäisestä Suomesta ja sen juhlasta. Koska suurin osa jo olemassa olevasta materiaalista on pienille lapsille...

    Rytmimusiikin pedagogiikka on nuori ala, ja vakiintuneita metodeja on opettajan apuna suhteellisen vähän. Se on toisaalta haaste ja toisaalta mahdollisuus, koska opettaja joutuu käyttämään luovuuttaan ja toimimaan tilanteen mukaan. Todellinen musiikin oppiminen alkaa aina...

  Markku Heikkilä opettaa Pop & jazz konservatoriolla rumpaleita ja antaa teoria- ja bänditunteja. Seuraavassa hän kertoo, mitä kaikkea kuuluu rumpalien opetuksen arkeen.   Minulla on torstaisin yhdeksän oppilasta, jotka ovat 10-18 -vuotiaita. Koska ikäjakauma on aika...

Äänenmuodostus on tunnistettavin ero taide- ja rytmimusiikin laulun välillä, sillä sen voi kuulla heti. Yhtä tärkeää on silti tyylitaju. ”Pop/jazz-laulajasta voi tulla hyvä klasarilaulaja, mutta klassisesta laulajasta ei välttämättä koskaan tule hyvää pop/jazz -laulajaa.” Näin...

    Säveltäminen on nousemassa aiempaa keskeisempään rooliin sekä kouluissa että musiikkioppilaitoksissa. Kouluopetuksessa sävellyksen asema vahvistui viime syksynä voimaan tulleen opetussuunnitelman myötä, ja näin on tapahtumassa myös Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistustyössä. Tulevaisuuden sävellyksenopetukseen haluavat antaa...

Pysy Tempossa

0FanitTykkää
1,209SeuraajatSeuraa